Rutin Harian Suri Rumah Senior

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: The Organised Housewife

Beraya di rumah mak tahun ni agak lama juga sebab suami cuti panjang. Walaupun dah terbiasa dengan rutin harian mak, tapi sesekali duduk lama tu terikut-ikut juga bila saya dah balik rumah sendiri.



Yang baik, apa salahnya kita ikut, kan?

Saya perhatikan rutin mak memang sama setiap hari. Sejak dulu. Kira konsisten begitu dan dah jadi kebiasaan atau tabiat dah. Saya pernah terbaca satu artikel, membincangkan kenapa perlu kita develop satu tabiat atau rutin; supaya kita boleh buat kerja dengan pantas dan tak terlalu berfikir (maksudnya kita tak ambil masa yang lama untuk fikir sebelum buat sesuatu kerja). Bila dah lama-lama, dah ada rutin biasa, kerja yang kita buat pun makin cekap dan cepat siap.

Saya kira sebab inilah kerja rumah mak selalu siap awal. Kadang-kadang pukul 9.30 pagi mak dah boleh berehat dah sekejap.

Sini saya kongsikan secara kasar rutin harian mak mentua saya, suri rumah sepenuh masa, berdasarkan pemerhatian saya sendiri.

5.30 - 6.30 pagi: Bangun, mandi, solat Subuh
6.30 pagi: Masuk baju dalam mesin basuh, masak air, kemas dapur, siapkan minum pagi (selalunya oat)
7.00 pagi: Siram pokok, sapu laman rumah dan dalam rumah
7.30 pagi: Jemur kain, kemas porch, susun kasut
8.00 pagi: Kemas dalam rumah, rehat kejap tengok tv
8.30 - 9.00 pagi: Sarapan, kadang-kadang keluar pergi pasar

Kalau tak ke pasar, mak sarapan ringan-ringan makan roti ke biskut ke cicah air panas sambil tengok tv rancangan kegemaran mak. Selalu anak-anak dah tolong rekodkan.

Kalau mak penat, mak baring kejap. Sebab mak memang buat kerja non stop kalau dah mula. Kaki mak pun tak berapa kuat, mudah bengkak kalau berdiri lama atau banyak berjalan. Kalau tak keluar pergi pasar tu memang mak rilek-rilek la kejap sebelum mula masak lauk tengah hari.

11.00 pagi - 1. 30 petang: Masak atau berurusan dapur
1.30 petang: Angkat kain jemuran kalau ada yang dah kering. Kadang mak balik-balikkan baju bagi cepat kering atau alih ke tempat yang kena banyak cahaya matahari
2.00 - 4.30 petang: Lipat kain, makan, rehat

Kadang bila dah petang, mak rehat-rehat saja sebab kerja semua dah selesai. Tengok tv ke, telefon anak-anak ke, layan Whatsapp ke (mak boleh baca cuma tak pandai nak taip). Kadang tu saya perhati mak kemas porch atau rearrange barang-barang kat dapur.

Menjelang maghrib, mandi dan solat. Kalau mak tak makan tengah hari, lepas maghrib baru mak makan. Ada masa mak dah letih masak jadi mak kurang selera nak makan tengah hari. Mak tak makan nasi, makan yang ringan-ringan saja.

9.30 - 10.00 malam: Tidur

Begitulah gambaran kasar rutin harian mak mentua saya. Ada hari keluar ke pasar lambat sikit. Ada hari ikut abah keluar ke mana-mana (kalau abah cuti). Ada hari cucu temankan, ada 2 orang anak buah sekolah dekat rumah mak, lepas sekolah balik ke rumah Uwan. Ada hari anak-anak bawa keluar ke mana-mana atau mak berjalan ke rumah anak-anak.

Saya cuba juga ikut rutin mak, mana yang terdaya dan sesuai dengan saya. Saya ambil sebagai panduan, selebihnya saya cuba adapt dengan rutin saya untuk jaga baby, kerja menulis, membuat editing, ajar anak membaca dan berbisnes online.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...