Reviu Buku: Menu Campak-campak Ayam oleh Chef Fendi

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Alkisahnya masa bulan puasa lepas, saya 'ter'tengok live video di Facebook PTS yang menampilkan Chef Fendi untuk demo memasak.



Saya memang dah jangka Chef Fendi akan kongsikan menu dari buku masaknya yang baru saja terbit iaitu Menu Campak-campak Ayam dan Masakan Barat. Betul jangkaan saya, dia berkongsi resipi Chicken Boxing yang diambil daripada buku MCC Ayam.

Gigih ni saya tengok dari mula sampai habis dan lebih gigih lagi siap jawab soalan yang ditanya sebab nak menang hadiah buku MCC tu. Haha!

Alah, soalan pun mudah-mudah saja.

Apa nama resipi yang ditunjukkan, di kampung mana chef akan balik beraya, apakah bahagian ayam yang digunakan untuk membuat chicken boxing dan apakah nama buku resipi dia.

Saingan tak banyak, senanglah saya menang :-D

Alhamdulillah, pantas betul PTS poskan buku dan tiba sejurus sebelum hari raya.



Bukunya memang kecil molek saja tapi resipi-resipinya tak kurang hebat. Ada 30 resipi ayam yang mudah dan ringkas untuk dicuba. Bila tengok bahan-bahan yang digunakan, memang senang saja dan tak banyak sangat. Kalau remaja atau anak dara atau mak dara sekalipun yang baru nak belajar masak, memang saya rekomen. Mak-mak yang nak ajar anak memasak pun boleh hadiahkan buku ni. 




Kalau sebelum ni kita rasa leceh dan remeh nak buat menu ayam percik atau sate ayam, Chef Fendi kongsi cara mudah saja. Saya memang syok la tengok menu yang saya rasa susah tapi sebenarnya ada cara yang senang nak buat. Sesuai la konsep buku ni yang mengetengahkan menu bujang, menu bajet dan menu sihat. 



Dalam buku yang mempunyai 64 muka surat ni, disertakan juga cara memasak langkah demi langkah. Memang senang la nak rujuk.

Harga buku pun mampu milik hanya RM6.50 saja. Boleh beli kat mana-mana kedai buku. Atau nak beli online, pun boleh saja melalui Hif Bookstore.

Ada tawaran harga pakej, boleh klik kat SINI untuk info lanjut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...