Entri Blog di Mingguan Wanita Online

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Entri berkenaan rutin harian ibu mentua saya yang ditulis semalam rupanya mendapat perhatian wartawan senior majalah Mingguan Wanita, Puan Netty Ah Hiyer.

Setelah mendapat keizinan saya, entri tu dikongsikan di website MW siap ada gambar lagi. Hehe. Di entri blog saya tak letak pun. Segan sebenarnya hehe. Tapi dah Kak Netty minta, saya bagi je.


Niat saya menulis dan mencatat rutin ibu mentua saya tu adalah untuk rujukan saya sendiri dan kepada pembaca yang memerlukan panduan atau sedikit gambaran bagaimana nak susun jadual dan aktiviti di rumah.

Mencabar kan, sebab banyak sangat kerja rumah dan confuse nak mula mana dulu.

Memang rutin ini untuk mereka yang bergelar suri rumah sepenuh masa tapi suri bekerjaya pun boleh apply pada hari cuti atau hujung minggu. Jadual yang saya kongsikan hanyalah gambaran kasar sahaja. Kadang-kadang berubah juga ikut tahap kesihatan mak, aktiviti lain ke.

Pada awal-awal bulan saya menjadi suri rumah, saya blur juga nak atur jadual. Memang huru hara. Disiplin habis ke laut. Ada juga ikut beberapa jadual contoh suri rumah dalam ebook Super Wahm Super Mom tapi adakalanya tetap jua ke laut dek tak serasi atau terlalu rigid bagi saya.

Biasalah banyak benda nak dibuat di rumah hari-hari, sampaikan tak tahu nak mula yang mana dulu. Hinggalah akhirnya saya terbiasa tengok cara ibu mentua saya uruskan rumah, baik saya ikut cara beliau sahaja.

Tapi itulah macam saya kata, saya ikut mana yang mampu sebab saya ada anak kecil dan bekerja dari rumah. Cuma saya jadikan panduan untuk atur jadual saya pula.

Tiada satu jadual pun yang sempurna atau sesuai untuk semua orang. Dan rutin harian ibu mentua saya ini pun saya pasti kebanyakan ibu-ibu suri rumah senior di luar sana pun praktikkan juga.

Saya hanya kongsikan apa yang saya perhati secara kasar tentang rutin ibu mentua saya. Memang nampak padat, begitulah cara orang dulu. Kami sekeluarga juga turut bantu, bukanlah membiarkan mak buat semua kerja seorang diri, tambah lagi dengan keadaan kesihatan mak yang tidaklah sekuat dulu.

Semua mak di dunia ini hebat, setiap mak juga #superhebat di mata anak masing-masing.

Saya harap perkongsian ini bermanfaat bagi setiap orang yang membaca. Kalau nak baca artikel tu, boleh klik website MW di sini ya.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...