Penterjemah Sains dan Biologi

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: Pinterest

Saya bukan seorang penterjemah profesional. Sijil penterjemahan pun tiada. Kursus penterjemahan pun belum berkesempatan hadir namun, alhamdulillah setakat ini kerja penterjemahan jadi salah satu sumber pendapatan saya.

Setakat ini, berdasarkan pengalaman, saya hanya mampu menterjemah teks pendidikan bagi subjek Sains dan Biologi. Tajuk umum juga boleh namun terhad kepada yang berkaitan dengan Sains.

Menjadi editor Sains dan Biologi sebelum ini banyak membantu saya berkembang menjadi penterjemah, disebabkan penggunaan dwibahasa dalam subjek tersebut di sekolah.



Sebenarnya, menjadi penterjemah merupakan salah satu cita-cita terpendam saya. Pernah nak kerja di ITBM. Pernah terpilih untuk ikuti ujian saringan penterjemah di situ sekitar tahun 2013. Malangnya tidak berjaya. Ujiannya susah!

Tapi, kisah saya dan ITBM tidak terhenti di situ sahaja.

Saya cuba mohon jawatan penterjemah sekali lagi semasa ada iklan kekosongan sekitar tahun 2014. Ditawarkan temuduga dan kerja, malangnya tak dapat terima kerana lokasi rumah-ITBM agak jauh untuk ulang-alik setiap hari. Saya hanya boleh kerja secara sambilan. Alhamdulillah ditawarkan beberapa job editing dan proofreading dan bertindak sebagai freelancer.

Tak cukup dengan itu, ditawarkan pula Kursus Penterjemahan Intensif yang ditanggung ITBM sepenuhnya. Namun terpaksa menolak kerana tak dapat cuti, waktu itu saya bekerja. Sedih sangat. Hadir kursus sebegini memang peluang keemasan kerana saya memang nak sangat pergi tapi belum cukup simpanan untuk yuran. Dah dapat tawaran kursus free tapi tak dapat hadir pula. Ralat juga namun begitulah. Tak semua kita nak tu kita dapat.

Tapi niat mahu hadir kursus penterjemahan masih ada. Mudah-mudahan ada rezeki saya untuk dapat sijil terjemahan. Minat sungguh nak belajar secara profesional dan jadikan sebagai kerjaya. Semoga Allah perkenan dan tunjukkan jalan.

Buat masa ini, fokus siapkan terjemahan Sains sekolah rendah ini dahulu ya!

Salam 23 Ramadan.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...