I Want To Be A Writer

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Buku ni pinjam adik saya punya. Tertarik dengan tajuknya, almaklum tu salah satu cita-cita.

Buku ni, pinjam sampai sekarang, ibarat sendiri punya harta. Hehe

hifzaila.blogspot.my

Oh ya, buku ni dalam Bahasa Melayu, cuma tajuknya saja dalam Bahasa Inggeris.

Saya boleh kata buku ni antara yang saya paling enjoy membacanya. Saya susah nak berhenti. Tulisan dan cerita Ummu Hani memang sedap dibaca. Buku ni merupakan kisah hidupnya sejak kecil dan perjalanannya hingga menjadi penulis.

Mungkin disebabkan latar belakang kampung yang hampir sama (di kampung di Utara), beza umur saya dengan penulis juga hanya setahun - membuatkan saya rasa amat dekat dengan buku ini. Selain cara didikan dan asuhan dari ibu bapa dan neneknya yang saya kira patut dicontohi.

Cara orang kampung. Cara orang lama.

Menjadi anak kepada penulis sudah tentu suatu bonus bagi Ummu Hani. Bapanya Abu Hassan Morad, seorang penulis novel. Membesar dengan tulisan bapanya, Ummu mula menulis sejak di bangku sekolah.

Banyak lagi cerita yang lucu dan mencuit hati tentang zaman kanak-kanak Ummu, namun setiap satunya membawa mesej yang tersendiri. Ummu juga berkongsi tip penulisan, contoh cerpen dan skrip drama di bab terakhir dalam buku ini.

hifzaila.blogspot.my


Buku terbitan Galeri Ilmu ini sebenarnya terbit tahun 2012. Memang dah 5 tahun namun ia tetap menjadi naskhah yang baik bagi mereka yang ingin berjinak-jinak menjadi penulis.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...