365 Resipi oleh Chef Hanieliza

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Saya memang suka masak. Saya juga suka nak cuba resipi baru. Tapi saya tak suka resipi yang guna banyak sangat bahan atau cara membuatnya yang remeh, konsep saya memasak lebih kepada guna apa yang ada di dapur. Haaa gitu.

Jadi resipi yang selalu jadi pilihan, adalah resipi yang guna tak banyak bahan. Atau guna bahan asas atau rempah biasa saja. Tapi sedap.

Maka salah seorang chef yang sering berkongsi resipi yang ringkas tapi sedap ni, Chef Hanieliza. Selain mudah, resipinya juga banyak berunsur hidangan warisan atau tradisi, yang mana memang kena dengan tekak saya sekeluarga.

Salah satu rujukan resipi yang saya suka, buku 1 Hari 1 Resipi. Buku ni memang buku resipi popular, laku keras!




Buku ni terbitan PTS, tapi lepas tu agaknya ada kolaborasi dengan Kedai Buku Popular, buku ni eksklusif dijual di Popular saja.

Dulu ada seorang customer dari Sabah mahu buku ni, saya kata buku ni hanya ada di Popular. Tak ada dijual online.

Dah hampir lunyai juga buku ni saya kerjakan. Mana taknya, segala resipi ada. Ayam, daging, nasi, kuih-muih. Boleh dikatakan cukup lah ada buku ni sebagai permulaan bagi mereka yang mahu belajar masak atau yang baru bergelar isteri.

Masakannya mudah saja, kebanyakannya menu yang kita biasa makan tapi mungkin tak tahu cara masaknya.

Memang berbaloi kalau ada buku ni. Ada 365 resipi, cukup untuk setahun! Haha

Oklah. Ini saya belanja sikit resipi yang ada dalam buku ni. Boleh la ambil idea untuk berbuka atau bersahur.





Selamat berpuasa untuk hari ini!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...