Moving Out, Kisah Hijrah Australia

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Buku Moving Out yang ditulis oleh Puan Anie Alja ini mengisahkan pengalaman beliau sekeluarga berhijrah dan menetap di Australia. Selain Australia, Puan Anie juga pernah menetap di Switzerland kerana mengikut suami yang bekerja di sana.

Saya beli MO ini melalui penulisnya sewaktu dia balik bercuti di Malaysia dan kebetulan bukunya baru siap dicetak. Jadi, saya berpeluang mendapat naskhah yang bertandatangan penulis beserta satu penanda buku.

Saya sebenarnya jarang beli buku yang baru terbit, tetapi kaver buku ini sangat menarik perhatian saya.



Kudos kepada pereka kaver buku ini!

Pada saya, kavernya memang cantik.

Selain terpengaruh dengan kaver, saya memang tertarik untuk tahu tentang Australia. Kalau kebanyakan travelog cerita pasal UK, Turki, Mekah, Jepun, Korea tu saya tak berminat sangat (buat masa ini).

Saya habiskan buku ini dalam 2 hari sahaja. Seronok baca. Paling suka baca bab persekolahan anak-anak. Betapa berbeza pendekatan pendidikan Malaysia dengan Australia, lebih spesifik Perth. Rasa macam nak bawa anak sekolah kat sana juga. Hehe.

Lagi bab yang menarik, tentang proses penulis nak dapat lesen memandu. Sukar juga nak dapat, dan penulis mencuba berkali-kali baru berjaya.

Bab jiran dan pokok lemon berbuah lebat. Bab kos membetulkan kerosakan di rumah yang berkali ganda mahal berbanding kita di Malaysia. Bab menjadi pembantu pengajar di sekolah.

Seronok baca pengalaman orang yang berhijrah ke negara orang. Memang berbeza dengan buku travelog yang cerita pengalaman melancong.

Buku: Moving Out
Penulis: Anie Alja
Penerbit: Must Read Publication
Harga: RM25