Menjadi Kaya

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: Google

Dapat pesanan begini di grup Whatsapp keluarga. Terubat hati sebab rumah kami memang tidak ber-tv. Dah lama pun, hampir 2 tahun lebih dah. Bila difikir balik, terus tak ada tv pun tak apa.



Walaupun koleksi buku di rumah kami tidaklah sehebat mana tapi saya sentiasa senang melihat buku-buku yang tersusun di rak. Boleh capai apa saja buku atau majalah yang mahu dibaca, bila-bila masa. Rasa seronok melihat tajuk buku yang ada.

Buku yang terkumpul banyak ni, bukan sebab apa. Saya dan suami memang sama-sama minat beli buku. Bezanya, saya baca sampai habis (insya Allah), suami saya baca separuh jalan kadang-kadang saya yang tolong habiskan. Hehe

Tapi yang penting, suami tak kedekut bab beli buku. Itu yang kalau pindah rumah, buku kami yang penuh lori berbanding perabot.

Selain buku, majalah pun banyak juga. Suami paling suka, beli majalah resipi. Memang sukalah saya!

Kini dengan buku anak-anak lagi, sikit hari lagi mesti kena tambah rak buku. Bila anak dah mula sekolah lagilah bertambah buku. Lepas ni agaknya kena siapkan satu bilik untuk dibuat home library.

Begitulah. Besar sungguh hikmah tv rosak. Nampak buku yang banyak ni depan mata hari-hari. Cukuplah kami kaya begitu, buat masa ini. Mudah-mudahan bertambah kaya lagi di masa akan datang, insya Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...