Al Quran Pertamaku, Juzuk Amma untuk Anak Belajar Cinta Al Quran

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Buku ni memang saya dah aim nak beli untuk anak. Dah niat duit elaun menulis bulan tu saya nak beli buku ni. Tak sabar tunggu restok, alhamdulillah akhirnya dapat juga beli.

Baca reviu buku ini di Goodreads, memang positif. Lagilah saya teruja nak beli untuk anak saya.

Buku Edisi Kedua, Al-Quran Pertamaku Juzuk Amma terbitan Ana Muslim ini - berkulit tebal dan berwarna. Setiap surah dimulai diikuti maksud, kemudian asbabun nuzul, info surah dan kehebatan surah.



Bukan anak saja yang suka, saya pun sama. Sebab setiap surah dijelaskan maksudnya dalam bahasa yang mudah difahami dan ringkas. Iyalah kadang kita biasa baca Al-Quran beserta tafsir dan terjemahan, tetapi maksud sebenar di sebalik ayat dan peristiwa atau pengajarannya kurang sampai atau difahami. Sebab buku ini untuk budak, maka penyampaiannya lebih straight to the point dan bila orang dewasa yang baca, memang mudahlah faham.

Buku yang ditulis oleh Ustaz Arsil Ibrahim ini, memang agak sukar didapati. Edisi Kedua ni pun terbit selepas beberapa tahun selepas Edisi Pertama. Memang agak laku keras juga.

Semoga dengan adanya buku ini, dapatlah saya bacakan kisah-kisah dari Al Quran untuk anak, sekaligus saya juga dapat manfaatnya.