Entri 43: Melayu Malas Berusaha?

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Salah satu buku 'ilmiah' dan buku yang memaksa saya berfikir adalah buku Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri, oleh Za'ba.

Saya terjebak menjadi salah seorang pemilik buku ni sebab satu, ada seorang kawan saya tanya kalau saya ada jual buku ni. Malangnya tiada pada waktu itu. Tapi siapa tahu selepas itu, saya terbaca di dinding Facebook Tuan Mohd Ariffuddin tentang buku ini.

Dia berkongsi tentang pentingnya setiap orang Melayu baca buku ini. Saya jadi teruja lah juga nak baca. Selepas saya order untuk kawan saya, saya pos status di Facebook, rupanya ada kawan saya yang lain mencari juga. Seterusnya semakin bertambah bilangan orang yang mencari dan membeli. Alhamdulillah murah juga rezeki saya waktu itu dek buku 'mahal' ini.

Saya juga beli senaskhah untuk rujukan sendiri, ternyata berbaloi.

Ini salah satu halaman dalam buku PBPDS, tentang usaha. Betapa orang Melayu ini malas berusaha.

Pedas kan? Tapi tak mahu mengaku pun, ia benar juga. Dan Za'ba sudah perhati dan nyatakan berpuluh tahun dulu lagi.

Agaknya kalau kita ini sejenis yang lemau, kurang motivasi dan asyik menyalahkan bangsa keturunan sahaja, ada baik juga kalau cuba hadamkan naskhah ini. Biarpun ia ditulis hampir 40 tahun lalu, kandungannya masih tetap relevan.

Saya bila baca buku ni, berkali-kali terasa kena batang hidung. Insaf jugalah. Syukur dipertemukan dengan buku ini. Nipis tapi padat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...