Entri 42: Buat Diriku yang Mudah Lupa

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Setelah membaca buku Ustaz Ebit Lew, Saya Cuma Posmen, saya terpanggil untuk praktikkan amalan taalim di rumah seperti yang disarankan oleh Ustaz.

Jadi bermulalah saya mencari bahan bacaan yang sesuai untuk diri sendiri dan anak-anak. Ustaz beri cadangan menggunakan Munkhatab Ahadith, tapi buat permulaan ini, saya cuba baca terjemahan dan tafsir AlQuran dahulu.

Lepas tu baru teringat, suami ada beli satu buku hadis yang ada ilustrasi komik. Tajuk bukunya, 101 REKREASI HATI, oleh Dr Zahazan Mohamed & Nik Wafdi Nik Jaafar (Ilustrator).

Kandungan buku ini berasal daripada buku 300 Hadis Bimbingan oleh Dr Zahazan Mohamed & Ustaz Ahmad Hasan Mohd Nazam, tetapi diberi pendekatan baru yang menarik dengan setiap hadis disertakan komik untuk lebih faham.

Jadi, setakat ini, saya baca buku ini dahulu sebelum beralih kepada buku-buku hadis yang lain, yang lebih detail.

Untuk anak-anak, saya gunakan buku Al Quran Pertamaku - Juzuk Amma. Buku Rekreasi Hati tu, saya cuma terangkan maksud gambar sahaja kat anak berdasarkan hadis yang dirujuk.

Seronok dapat baca hadis-hadis ni, bagus untuk diriku yang mudah lupa - tagline buku Rekreasi Hati ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...