Entri 38: Buku Bahasa Aras Tinggi

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Buku Peribadi ini sepatutnya saya sudah habis baca, namun terhenti pula pada halaman ke 7. Aduh, sukar juga nak hadam bahasa tinggi ni. Karya Hamka, bukan calang-calang.

Alkisahnya, koleksi buku Hamka yang ada di perpustakaan rumah kami, suami yang beli. Tertarik dengan petikan buku Falsafah Hidup yang didengar di radio Ikim, suami terus minta saya carikan buku tersebut. Seterusnya, bila membelek katalog, satu set buku Hamka diborongnya!

Ada 7 buah kesemuanya.

Falsafah Hidup. Lembaga Hikmat. Lembaga Hidup. Tasawuf Moden. Peribadi. Falsafah Hidup. Lembaga Budi.

Saya mahu mulakan dengan buku Peribadi, kerana tertarik dengan tajuknya. Di awal buku pun sudah bermacam input masuk ke kepala. Cuma nak hadam dan khatam itu yang mengambil masa.

Bila membaca buku ini, teringat masa saya baca buku Za'ba, Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri. Laras bahasa yang tinggi tapi penuh makna dan mendalam maksudnya.

Setakat ini, memang dua buku inilah yang mengambil masa yang agak panjang untuk dihabiskan.

Buku Peribadi, disebabkan poor progress, saya tangguhkan sebentar dan saya baca buku lain dahulu. Sekarang saya dalam proses menghabiskan bacaan buku Mukmin Profesional oleh Ustaz Pahrol Mohd Juoi.

Bila kita sangkut pada suatu buku terlalu lama, tinggalkan sebentar dan alih kepada buku lain dahulu. Jika tidak, hilang motivasi untuk terus membaca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...