Entri 35: Belajar Ilmu Keibubapaan Melalui Buku Bestseller Antarabangsa

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: Bookcafe

Mendidik anak memang tanggung jawab yang besar, sesungguhnya. Di kala saya fikir saya mampu laluinya dengan sabar dan tabah, rupanya ia tidaklah seindah yang saya bayangkan.

Growing up kids are so challenging to handle!

Tapi begitulah, anak amanah yang besar, anak itu ujian. Nak didik anak soleh, tuntutannya besar sesuailah dengan doa mereka nanti mahal buat bekal untuk mak ayah yang dah tiada kelak.

Disebabkan itu, saya mula banyak membaca tentang ilmu keibubapaan. Selain baca artikel di internet, ada juga beli buku-buku keibubapaan atau panduan mendidik anak. Antara buku yang berada dalam wish list saya adalah buku Tarbiyatul Aulad (Jilid 1 dan 2) karya Prof Abdullah Nasih Ulwan.

Insya Allah, akan masuk ke perpustakaan rumah nanti. Cuma yang terbaru, saya pre order buku 'How To Talk so Kids Will Listen & Listen so Kids Will Talk' Edisi Bahasa Melayu.

Dek buku ini yang amat laku keras, saya mahu juga buat koleksi. Cetakan pertama hampir 3 kali restok, cetakan kedua sedang dalam proses dengan jumlah buku yang agak terhad. Jadi saya juga tak mahu ketinggalan untuk memiliki naskhah yang menjadi bestseller antarabangsa ni. Ada pula dalam edisi Bahasa Melayu, teruja rasa nak baca.

Selain berpandukan Al Quran dan hadis dalam mendidik anak, saya fikir ada baiknya juga ibu bapa tambah ilmu dengan buku-buku keibubapaan. Bila ilmu kesemuanya digabungkan, pasti lebih mantap. Mudah-mudahan begitulah ya.

Memang kita bukan ibu bapa yang terbaik, tetapi ibu bapa yang sentiasa berusaha menjadi yang terbaik untuk anak-anak. Insya Allah. Aameen.