Entri 33: Belajar Secara Online

Teks: Hifzaila Hafni

Zaman sekarang ni, nak buat kelas tak semestinya face to face dengan cikgu, tak semestinya kena hadir pada hari tertentu. Zaman sekarang ni, boleh saja kelas atau coaching dibuat secara online.

Sekitar 2014, walaupun kedengaran agak asing, saya cuba saja daftar kelas online. Sebab?

Saya tak ada kesempatan ke kelas offline. Masa tu saya bekerja. Sabtu pun kadangkala overtime. Ahad saja tinggal untuk keluarga.

Kelas online waktunya fleksibel. Tidak terikat janji tugasan siap. Tapi cabaran juga nak siap sebab cikgu tak ada depan kita kan. Apapun syukur siap juga akhirnya.

Sejak tu, dah biasa dah dengan kelas online, coaching dan diskusi secara online. Mudah sangat untuk saya sebab saya tak perlu ke mana-mana. Walaupun perasaannya tak sama seperti kelas offline tetapi sekurang-kurangnya ada juga peluang hadir kelas dan tambah ilmu.

Tak faham, mesej guru online dan tanya. Kalau silap, buat sampai betul.

Kelas online saya yang pertama?

Kelas asas blog dan fanpage melalui Akademi Bekerja Di Rumah.

Cara kelas dijalankan, buat tugasan langkah demi langkah hingga selesai dan semua diskusi di grup FB. Mudah nak rujuk dan selesaikan tugasan.

Alhamdulillah, asbab kelas online yang yurannya RM180 itu juga saya banyak belajar menulis blog dengan cara yang betul, berkenalan dengan ramai individu hebat serta meluaskan jaringan rakan dan peluang bisnes.

Jika ibu-ibu khususnya, yang rasa sukar nak hadir kelas kerana komitmen kerja atau keluarga, boleh cuba kelas online dahulu. Yang penting, komited dan selesaikan tugasan yang diberi. Insya Allah berjaya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...