Entri 30: Raising Readers

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Awal tahun ini, saya berniat mahu lebih giat bacakan anak buku. Jika sebelum ini, sekadar memperkenalkan buku, kini mahu anak lebih libatkan diri dalam proses 'read aloud' dan membaca.

Keliru juga mahu gunakan buku apa, sebab terlalu banyak pilihan. Nak pula saya jual buku, rambang mata dibuatnya!

Tapi sebagai permulaan, saya belikan buku-buku cerita yang nipis saja tetapi dengan ilustrasi yang menarik dan cantik. Ada 2 buah buku yang saya beli, yang mana ilustrasinya oleh Emila Yusof, pelukis yang saya kagumi. Anak-anak suka juga, tapi biasalah lama-lama dah jemu, kena tukar buku lain pula.

Ada juga saya gunakan buku cerita dan aktiviti terbitan Ana Muslim. Buku ni memang anak suka sangat, sampai saya pula yang jemu nak baca banyak kali. Hehe.

Kini saya dalam proses menambah lagi buku untuknya. Kali ni mahu tambah buku agama pula. Buku hadis, cerita daripada AlQuran dan kisah rasul. Alhamdulillah banyak pilihan juga dan harap-harap anak suka dan saya istiqamah mahu bacakan untuknya.

Nanti saya kongsikan buku agama yang saya beli. Baru order online, tak sabar tunggu abang poslaju hantar :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...