Entri 29: Ummi Ni Garanglah!

Teks: Hifzaila Hafni
Foto: Google

Anak makin membesar, makin bijak. Makin pandai komen, makin pandai berhujah.

Mahu tak mahu, saya terpaksa terima hakikat cara melayan dan mendidik juga perlu diubah seiring usianya.

Tadi, serabut mata dan kepala tengok mainan bersepah di ruang tamu. Biasalah kan pemandangan begini. Bezanya tadi, dengan keserabutan tu, anak-anak pula tak menyempat, sibuk minta dipasang Upin Ipin di Youtube. Adik baby pula dah mula berbunyi-bunyi panggil ummi. Aduh..

Bila disuruh kutip semua mainan masuk bakul, buat lembik lutut. Tak larat, penat. Padahal baru lepas makan dan mandi. Saya nak suruh lagi, memang tak jalan ni nampak gayanya. Tiba-tiba teringat satu cara yang saya pernah terbaca (tak ingat di mana), bila nak minta anak buatkan sesuatu, perhatikan ayat kita, cara kita bercakap padanya.

Contohnya macam tadi, kalau biasa saya kata,

"Kemas mainan ni cepat, kalau tak kemas, tak boleh tengok Upin Ipin"

Tukarkan (rephrase) kepada,

"Lepas habis kemas semua mainan, ummi bagi Aad tengok Upin Ipin"

Kita cakap dahulu apa yang kita mahu anak buat, lepas tu diikuti reward atau kemahuan dia. Baru otak dia proses straight to the point -- kemas mainan, dapat Upin Ipin.

Tapi malangnya tadi tak jalan juga lepas dicakap begini. Geram betul. Saya cuba kaedah lain pula.

Kaedah mak kejam.

Saya pasang Youtube, tapi saya buka mengaji. Tadi pilih shaikh mana saya lupa dah namanya, baca Surah Yusuf. Berbulu anak saya.

Saya kata "Kemas mainan, boleh tengok Upin Ipin. Tak kemas, dengar mengaji ni."

3 minit pertama, masih protes. Saya ulang lagi ayat tadi. Siap saya tambah, "lepas habis video mengaji ni, ummi nak tengok cerita ummi. Kalau tak nak tengok Upin Ipin, takpe lah. Biar ummi kemas mainan ni sorang-sorang."

Perlahan-lahan satu demi satu mainan dikutip.

Haaa berjaya!

Habis mainan kami kutip bersama. Selesai dan lapang. Hilang serabut saya. Semua mainan masuk bakul. Lalu dapatlah rewardnya - Upin Ipin!

Tajuk video? Kesayanganku, bab mengemas rumah. Hahaha. Anak yang minta sendiri nak tengok episod ni. Saya turutkan saja sebagai menghargai pertolongannya tadi.

Alhamdulillah biarpun perlu cakap berulang kali, biarpun mula-mula tu geram, akhirnya seronok sebab kaedah berkesan.

Sesekali memang ummi kejam. Kejam sebab sayang. Kejam sebab nak anak-anak belajar tanggungjawab. Kejam sebab nak mendidik jadi manusia yang hatinya kental dan kuat.

Parenting sekarang, selain baca buku, kena ikut cara orang-orang dulu juga. Mana yang elok, ambil. Yang tidak, tinggalkanlah. Bab kejam ni, menurun daripada mak saya lah ni.

Terima kasih, mak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...