Entri 26: Saya Cuma Posmen

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Akhirnya habis juga saya baca buku Saya Cuma Posmen, himpunan status Facebook Ustaz Ebit Lew. Lama jugak ambik masa baca ni sebab tebal bukunya, 414 muka surat.

Lepas tu nak baca sambil baring pun payah sebab berat. Tapi tak apa, berbaloi, puas hati setelah selesai membaca. Banyak sangat input berguna dan menyentuh hati.

Kebanyakan kita mungkin dah biasa dengar suara Ustaz Ebit di radio, kan.

Jadi bila baca buku ni, feeling dia sama atau hampir lah, sebagaimana kita dok dengar dia dalam radio tu.

Cara dia bercakap, gaya dia menyampaikan.

Sila bayangkan.

Kalau kita rasa lost, stres, rasa nak meletup, nak marah orang tapi tak termarah...

Boleh la selak-selak buku ni untuk kembali waras. Banyak panduan dan tip yang Ustaz berikan.

Tapi yang saya paling suka, Ustaz Ebit punya doa. Bukan yang diambil daripada mana-mana surah, yang tu kita boleh refer kat buku lain. Ni doa yang kita sebut dalam setiap keadaan.

Kalau pernah baca buku Bertanya Allah Dahulu, haaa macam tu lah konsep dia nak buat apa, dalam apa jua situasi -- cakap dan tanya Allah terus tak semestinya doa selepas solat saja.

Bila bila masa pun boleh. Memang gitulah sepatutnya pun kan.

Selain doa, Ustaz juga banyak kali ulang pasal solat malam, ta'lim di rumah dan solat sunat 2 rakaat.

Solat sunat tu buat saja bila kita rasa terlalu serabut, mati kutu, tak bahagia.

Ta'lim -- majlis ilmu di rumah. Baca hadis atau apa-apa pengisian ilmu yang baik untuk keluarga. Kisah nabi dan rasul, atau sesi baca AlQuran sama-sama.

Kalau perasan, Ustaz ni banyak kongsi pasal hubungan suami isteri, keluarga. Dan dalam buku ni pun, banyak tip dan soft reminder serta skrip doa untuk kebahagiaan rumah tangga.

Kalau rasa tak tenang, tak bahagia, kurang cinta, kurang sayang -- boleh la belek belek buku ni buat panduan.

Buku Saya Cuma Posmen ini terbitan Karya Bestari.

Salah satu buku koleksi status atau kata-kata hikmah di media sosial yang berbaloi dan harus dimiliki setiap pasangan dan keluarga muslim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...