Perlu Pandai Kawal Emosi Bila Bekerja Di Rumah

Teks: Hifzaila Hafni

Apabila dihimpit deadline, sedikit sebanyak urusan rumah akan terbengkalai seketika.

Ada beberapa urusan yang saya tutup sebelah mata sekejap, sehingga kerja selesai. Kerja rumah, memang sudah kita sedia maklum, memang takkan pernah selesai!

Dan dalam keadaan sekarang, saya tak mampu menjadi super mom yang kononnya boleh buat semua benda. Saya faham diri saya serta kemampuan saya. Dan siang-siang juga saya terangkan pada suami yang ada beberapa kerja rumah yang mungkin perlukan bantuannya atau silalah buat tak nampak sekejap, saya akan selesaikan bila saya dah siapkan tugasan.

Anak-anak, adakalanya waktu inilah nak bermanja setelah melihat ummi asyik di depan komputer. Mula sahaja menaip, ada sahaja permintaan mereka. Sekejap nak tidur, sekejap nak makan, sekejap nak dicebok dan macam-macam lagi.

Jadi, cabaran bekerja dari rumah sangatlah besar.

Biarpun begitu, saya masih cuba menyiapkan tugasan yang diberi biarpun sukar. Itulah salah satu sumber pendapatan saya dan kemahiran yang saya ada.

Ada ketika, terselit juga urusan bisnes. Maka muncullah tangan sotong buat kerja sana sini.

Begitulah bila bekerja dikelilingi anak-anak. Emosi kena kawal selalu. Kalau ada hari yang tak terkawal emosi tu, pergilah ke bucu katil, nangis sekejap. Lepas tu mesti ok :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...