Rutin Harian Seorang WAHM

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: Akademi Bekerja Di Rumah

Alhamdulillah, pagi ini Allah kurniakan tenaga dan kudrat untuk selesaikan kerja-kerja rumah tangga setelah beberapa hari dalam minggu lepas, jadual saya agak huru-hara dek sekeluarga kurang sihat.

Sejak awal Ogos, saya mencabar diri saya untuk ubah jadual harian dengan semua kerja rumah seperti memasak, membasuh baju dan mengemas perlu disiapkan sebelum anak bangun. Sebenarnya suami memang sudah lama cadangkan begitu tapi kadang-kadang saya ada juga mengelat!

Jadi, setakat hampir 2 minggu ini saya praktikkan rutin begitu, saya dapati urusan harian jadi lebih lancar dan mudah. Saya pun kurang stres.

Apa kebaikannya wahm selesaikan kerja rumah sebelum anak bangun?

1. Bila anak bangun, makanan sudah tersedia. Ibu tak perlu kelam kabut baru nak masak. Kalau anak saya, bangun saja memang dah lapar. Kalau mereka merayu-rayu masa tengah masak, saya nak masak pun jadi serabut.

2. Masak untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam sekaligus. Kalau tak masak, beli di luar tu cerita lain lah ya. Tapi kalau wahm yang memasak, mudah begini. Tak perlu banyak kali masak, banyak kali mengemas dapur. Lapar saja, makanan pun dah ada.

3. Kurang stres bila nak layan anak sebab sinki dan bakul baju kotor dah kosong. Kalau tak, sakit saja mata tengoknya. Atau kalau sempat buat pun sekerat jalan saja. Mana taknya, sekejap abang buli adik, sekejap adik panjat kerusi. Saya nak buat kerja pun tak tenang dan tak siap-siap. Paling stres bila baju dah siap basuh tapi tak sempat sidai. Tak suka baju bau berkepam!

4. Setelah urusan rumah selesai, baru senang hati nak masuk soho dan buat kerja sendiri pula. Kerja terjemahan, menulis dan urusan bisnes. Selalunya pukul 11  pagi ke atas. Tapi kalau kerja rumah siap lebih awal dan anak belum bangun, boleh fokus kerja lama sikit.

5. Kurang penat melakukan kerja rumah, sebab kerja 'berat' dah dilakukan sebelah pagi sewaktu tenaga masih banyak. Pastikan sarapan diambil untuk beri tenaga. Minum saja pun ok. Macam saya, menjelang petang saya dah letih. Saya lebih senang rehat dan layan video dengan anak-anak. Atau membaca bahan bacaan ringan.

Menjadi wahm walaupun masanya fleksibel tetapi tetap perlu disiplin. Cuma waktunya tidaklah tetap. Terpulang keadaan masing-masing, sebab kita saja yang faham keadaan diri dan kemampuan kita. Cuma janganlah sampai satu kerja pun tak selesai ya!

Kalau rasa buntu dan hilang arah, boleh baca ebook Yeay! Mama Sudah Resign dan ebook Super Wahm Super Mom sebagai inspirasi.



Untuk membeli ebook-ebook ini, boleh terus hubungi saya:

Hifzaila
Pengurus Online ABDR
019-460 3094


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...