Jadilah WAHM yang Berdikari

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Alhamdulillah, selesai ambil stok nasi arab dan sambal hitam petang ini. Dan bertambah syukur dapat COD nasi arab pada seorang pelanggan setia yang amat memerlukannya untuk menjamu keluarga yang akan datang beraya di rumahnya malam ini.

Pelanggan yang satu ini sejak minggu lepas sudah buat tempahan. Tapi disebabkan minggu ini baru stok sampai, dia terpaksa tunggu. Alhamdulillah di saat dia perlukan, Allah izinkan saya hantarkan untuknya on time.

Walaupun saya terpaksa bergerak sendiri, ambil stok dengan ditemani anak-anak, alhamdulillah juga semua urusan berjalan lancar.

Selalunya bergerak dengan suami, tetapi pada hari bekerja ni terpaksalah berdikari. Yang penting, jangan leka dan perhati anak rapat-rapat, pesan suami.

Saya jual nasi arab?

Ya, selain jadi freelancer, saya ada juga menjual produk-produk makanan. Bolehlah tambah duit poket.

Musim puasa dan raya lazimnya permintaan tinggi sikit. Dapat juga rezeki lebih.

Saya jual nasi arab dan kuih raya. Bulan puasa tempoh hari, ada juga jual dendeng daging dan sambal hitam. Tahun-tahun sebelumnya, saya ada jual pekasam daging juga.

Macam-macam saya jual kan? Tapi yang pasti mesti jual makanan sebab apa yang saya makan dan sedap, baik sebarkan dan kongsi. Orang lain pun dapat rasa sama. Saya pun tumpang gembira kalau dapat puaskan hati orang yang membeli.

Walaupun untung/komisen yang saya terima tidaklah mewah, tapi saya seronok.

Seronok belajar berniaga. Seronok dapat mudahkan urusan orang dengan produk kita. Seronok bila orang cakap sedap. Bertambah seronok kalau orang repeat order.

Semua ini pengalaman berharga untuk saya. Biarpun berniaga kecil-kecilan, tapi besar dan mahal pengalaman yang saya dapat.

Wahm sekalian, pada zaman sekarang, walaupun berada di rumah, kalian tetap ada peluang untuk jana pendapatan sendiri. Pilih bidang yang sesuai dengan diri dan kemahiran yang ada. Banyak membaca, banyak berkawan dengan mereka yang berpengalaman luas, insha Allah setiap orang berpeluang dan berpotensi.

Salam sayang,
Hifzaila

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...