Bercinta dengan Al Quran

Teks: Hifzaila Hafni

Memetik status Facebook Puan Husna Haron, jurulatih Formula Masa:

Masa yg cukup = masa yg berkat.

Bila banyak perkara yg boleh dilakukan dlm masa yg singkat.

Tapi kalau tak cukup masa.. Dan kelam kabut..
Hati2.. 

Kenapa rezeki masa tidak diusahakan..

Sedangkan nak jemput rezeki wang.. Rezeki kesihatan.. Rezeki yg lain.. Perlukan rezeki masa dulu..

Moga kita disalurkan kepada ilmuwan yg benar utk explain further...surah Al Ahqaf ayat 35.

==========================

Saya baru saja follow Puan Husna, sekitar 2 bulan lepas, untuk tambah ilmu tentang pengurusan masa dengan memahami dan ber'kawan' rapat dengan Al Quran.

Melalui perkongsian beliau, saya mula ubah cara saya baca AlQuran. Selama ini, saya banyak membaca sahaja, kurang faham terjemahan dan selalu target sehari habiskan berapa muka surat.

Tanpa penghayatan.

Tanpa pemahaman.

Baca, tapi tak dapat apa-apa.

Sepanjang bulan Ramadhan lepas, saya cuba ubah, dengan bukan hanya membaca, tetapi cuba fahami dan hayati terjemahan Al Quran tu sekali.
Walaupun ada bahagian yang saya kurang faham maksud sebenarnya tapi ada juga ayat yang 'straight forward'. Dan benar, kadangkala kita memang terjumpa ayat yang betul menjawab persoalan kita.

Allah menjawab dalam Al Quran, tinggal kita nak jumpa atau tidak.

Kini, saya mahu lebih fokus untuk faham isi Al Quran itu sendiri dan bukan sekadar membaca dan capai target berapa muka surat yang perlu dibaca sehari, semata-mata.

Jika anda juga ingin membuat perubahan dalam hidup dengan Al Quran tapi buntu nak mula, boleh follow Facebook Puan Husna Haron. Banyak ilmu yang boleh dipelajari.

Salam sayang,
Hifzaila

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...