Anda Tahu Jenis-jenis Laksa?

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Antara topik yang saya suka kongsi atau tulis adalah makanan.

Saya juga suka memasak biarpun sering kali tak menjadi atau tak menepati rasa yang sepatutnya. Janji setiap kali saya masak, saya akan belajar banyak benda baru.

Dan walaupun masakan saya yang ringkas sahaja, tapi saya puas hati sebab dapat sediakan sendiri. Selain dapat mengawal kuantiti garam dan gula. Di samping menjaga kebersihan makanan itu sendiri.

Artikel saya di The Vocket saya menulis tentang laksa. Saya juga telah senaraikan jenis-jenis laksa utama yang terdapat di Malaysia dan merupakan kegemaran ramai.

Jemput baca tau! Link di bawah.

Sebagai salah seorang penggemar laksa, saya sangat seronok menulis tentang topik ini. Dapat juga saya menambah ilmu tentang laksa. Tentang resipi, cara memasak dan beza setiap jenis laksa.

Boleh baca lanjut tentang laksa Johor, Kelantan, Terengganu, Penang, Kedah, Sarawak dan laksam di laman web The Vocket.

Boleh klik link di sini ya.

Laksa sebenarnya amat dekat di hati saya. Sejak kecil, arwah mak memang sering masak laksa terutamanya jika buat sambutan hari jadi anak-anak. Mak akan masak lebih dan kami akan jemput kawan-kawan dan jiran datang makan. Seingat saya tiada kek atau sambutan besar-besaran, sekadar makan laksa itu sahaja. Namun, itu sudah cukup buat anak yang diraikan tu gembira.

Masa kecil dulu, mak juga sering bagi tugas perisi (asingkan isi dari tulang) ikan rebus pada saya. Kini, setiap kali saya perisi ikan rebus, mesti melintas kenangan ini dalam minda. Betapa saya rindu masakan mak saya. Memang mak dah lama pergi tapi kenangan bersamanya akan hidup sampai bila-bila.

Selamanya peminat laksa,
Hifzaila

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...