Resipi Ekspres Mee Bandung

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Bismillah.

Dengan adanya dua orang anak kecil, saya memang akan memilih menu yang ringkas, senang dan cepat disediakan. Saya tak boleh habiskan terlalu banyak masa di dapur, nanti tak sedar adik dihempap abang atau kena gigit. Jadi, resipi yang mudah macam ni memang sesuai lah dengan saya.

Sebenarnya suami belikan pes mi bandung dari Johor. Jadi kami teruja nak mencuba, sedap katanya. Senang pula nak masaknya. Jadi saya pun cuba.

Sedap!

Cuma mungkin saya masukkan terlebih air jadi kuahnya sedikit cair. Terasa udang keringnya dan sedikit manis. Saya rasa macam gula merah atau gula melaka. Pedasnya pun sedang-sedang saja jadi anak saya pun boleh makan.

Sepeket pes Mee Bandong Demuara ni harganya RM5. Sepeket untuk setengah kilo mi kuning (1 peket kecil mi). Senang nak bajet. Dan sesuai juga nak hidang untuk tetamu sebab sekejap aje ambil masa memasak mee bandung ni.

Cara memasaknya, hanya didihkan air atau air rebusan daging dan masukkan pes. Kemudian masukkan daging atau udang. Kemudian telur dan sawi. Tapi saya hanya ada sotong dan kek ikan, jadi itulah yang saya masukkan. Kita ubah lah ikut bahan yang ada dan citarasa kita.

Kalau ke Johor, jangan lupa dapatkan pes ni ya!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...