Anak di Taska, Anak di Rumah

Seperti biasa pagi ini, hantar Fuaad ke taska. Cuti sekolah begini, taska sedikit sunyi sebab kawan-kawannya yang sekolah kebanyakannya tak datang. Yang tinggal kawan-kawannya sebaya dengan dia.

Sejak dah menginjak 2 tahun, alhamdulillah nampak perkembangannya ok di taska. Pandai berkawan kadang-kadang sampai terlebih ramah. Banyak bercakap. Dan sekarang dah pandai nak mainan yang sama dengan apa yang kawan ada. Sebelum ni saya tak tahu yang dia selalu ambil mainan kawan tapi kata dia punya, sampailah satu hari saya terpaksa menumpang di taska tunggu suami jemput. Baru saya tahu selama ni macamana dia di taska. Nasib baiklah kawan dia yang diambil mainan tu tak bergaduh tapi kesian la kawan tu.

Betapa tak prihatin saya dengan perkembangan anak. Saya tak sedar yang anak saya dah besar. Dah pandai. Dah cerdik.

Alhamdulillah kat taska tu cikgu-cikgunya memahami kerenah dia. Daripada kecil, banyak perubahan dia sepanjang dia di taska tu. Ada baik dan buruk tetapi saya memandang banyak yang baik dan atas sebab itu saya tak sanggup tukar taska walaupun berpindah jauh. Dan baru saya faham kenapa ada kawan-kawan saya dahulu bertindak begini juga. Rela hantar ke tempat yang anak kita serasi walaupun jauh dari rumah, asalkan segalanya dijaga dengan baik. Faham sahajalah taska zaman sekarang. Dan baru-baru ni, ternampak di wall FB tentang upah mengasuh bayi boleh mencecah RM550 seorang!

Mahal sungguh bagi saya.

Tapi saya tak tahu taskanya bagaimana. Apa khidmat yang ditawarkan. Cuma bayangkan kalau dah dua anak, dah hampir mencecah RM1000 sebulan.

Atas faktor inilah juga, saya bersedia daripada sekarang untuk menjaga anak saya sendiri di rumah. Atau anak hanya dihantar separuh hari sahaja sebab saya masih bekerja tetapi di rumah. Atas alasan itu juga, saya perlu bekerja keras untuk memastikan impian saya untuk lebih masa di rumah tercapai.

Taska atau playschool masih perlu, untuk anak belajar bersosial dan belajar. Tetapi bukan untuk diserah bulat-bulat tanggungjawab. Saya dan suami tetap berperanan besar membesarkan anak sebab itu AMANAH.

Sama ada kita bekerja di pejabat atau di rumah, yang penting tanggungjawab kepada keluarga dan anak tidak terabai. Kedua-duanya memerlukan pengurusan masa dan tenaga yang baik. Kedua-duanya juga ada pro dan kontra. Bukanlah ibu bekerjaya lebih baik daripada ibu bekerja di rumah atau sebaliknya, kedua-duanya berperanan sama. Hormati satu sama lain.

Cuma jika ingin bekerja di rumah, saya boleh bantu tunjukkan cara. Zaman online, segalanya mungkin. Antara hendak atau tidak sahaja.

Ketahui cara menjana pendapatan di rumah, hubungi:

Hifzaila
019 460 3094

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...