Rancang Menu Seminggu

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: Carian Google

Hari-hari nak memasak, memang buntu dan keputusan idea dibuatnya. Kadang-kadang tak lalu nak makan masakan sendiri (masa berbadan dua ni selalu ada perasaan macam ni). Yang orang masak, atau makan kat rumah orang memang sedap bertambah-tambah. Hehe.

Walaupun macam tu, mujur juga suami saya jenis yang suka bagi idea. Dia cakap apa yang dia nak makan. Jadi tak adalah saya pening kepala nak fikir menu. Kalau dia yang masak, jangan tanya menu apa. Janji boleh dimakan. Apapun I totap love you forever lah.

Bulan depan, niat nak siapkan menu seminggu terus. Mudah nak rancang dan beli barang. Yang pasti memang menu mudah sahaja dan cepat nak masak.

Sebenarnya, antara tips nak jimat masa dan cepat masak ketika hari bekerja adalah dengan siapkan semua bahan-bahan di hujung minggu. Jadi, lepas balik rumah tinggal nak masak nasi dan terus masak. Cepat makan dan tak penat.

Dan lebih mudah kalau kita dah siapkan menu sepanjang minggu. Balik terus campak-campak masak saja.

Sekarang ni, siap boleh download aplikasi menu planner lagi ke handphone. Jadi, hari Sabtu ke Ahad dah boleh rancang siap-siap nak makan apa.

Saya guna aplikasi Food Planner dan Pepperplate. Baru je install. Minggu depan kita tengok efisien ke tidak ye.





Sebenarnya, nak masak atau tidak, terpulang kemampuan masing-masing. Cuma bila masak di rumah, kita dapat jimat banyak masa dan duit. Dan kita boleh kawal apa yang masuk dalam perut kita. Tambah lagi saya yang GDM ni, kena perhati pemakanan sikit. Bukan perlu nak masak yang rumit dan banyak jenis, asalkan cukup 1-2 lauk (protein dan sayur) dan mungkin sambal. Hujung minggu boleh la masak special sikit kan.

Makan kat luar pun bukan murah sekarang. Bagi saya, sekali sekala ok. Tapi kalau selalu, agak parah juga. Jadi terpaksa menguatkan diri masak yang termampu. Itulah antara push factor saya gagahkan diri masak walaupun ada masa memang penat sangat rasanya. Sebab tu jugak lah saya ambik makanan tambahan Shaklee (iklan sikit). Kalau tak, memang saya dah melepek balik rumah, rasa nak baring saja.

Nanti saya kongsi menu seminggu saya. Kejap nak google resipi dulu dan rancang untuk seminggu terus! Insya Allah.

Pek nasi arab pun senang nak masak. Kalau nak cuba, boleh contact 019-4603094 ye. Nasi mandy, kabsah atau maqluba siap tak sampai sejam :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...