Penyakit Tangan, Kuku dan Mulut (HFMD)

Teks: Hifzaila Hafni
Sumber: babycenter.com
Imej: Carian Google

Tadi, ternampak status FB kawan pasal anaknya kena HFMD (Hand, Foot and Mouth Disease) atau dalam Bahasa Malaysianya Penyakit Tangan, Kuku dan Mulut. 

Dalam banyak-banyak komen tu, saya paling ingat komen kawan saya yang doktor syak anaknya kena HFMD masa pegi ke Taman Haiwan. 

Oh saya tak tahu HFMD boleh dapat dari situ. Sebelum ni saya anggap HFMD selalu dapat dari taska. Maklum la ramai budak kat taska... kita pun tak sedar bila penyakit tu berjangkit. Dan kawan saya kata lagi, shopping mall pun ada kemungkinan juga kalau ada budak yang memang dijangkiti turut berada dalam kawasan yang sama. Jadi, kena elak tempat-tempat yang terlalu sesak dan ramai orang.

Apakah HFMD?

Adalah penyakit yang disebabkan oleh salah satu kumpulan virus coxsackie. Anak akan mengalami lepuh pada kaki, tangan dan dalam mulut (seperti namanya).

Mengenali simptom HFMD

1. Anak kelihatan kurang sihat
2. Muncul lepuh pada kaki, tangan dan mulut
3. Sakit tekak
4. Demam ringan (mild fever)

Lepuh yang amat sakit mungkin membuatkan anak tak mahu menyusu dan makan minum.

Cara tangani anak yang HFMD

1. Memberinya paracetamol suspension (atas arahan doktor)
2. Menyapu teething gel untuk kurangkan sakit anak
3. Untuk mengelakkan dehidrasi, kerap tawarkan susu badan atau formula, air atau jus yang dicairkan. Untuk anak yang lebih besar, boleh beri ice lolly untuk kurangkan rasa sakit



HFMD akan mengambil masa antara 7 hingga 14 hari untuk surut. Waktu ini, anak memang memerlukan perhatian dan ibu akan penat. Tapi, macam tu lah pengorbanan ibu. Perlu banyak bersabar.

Jadi, kalau ibu-ibu perhatikan anak ada simptom-simptom di atas, atau suhu badan tinggi (lebih 39 C) serta muncul ruam yang kita tak pasti pada anak, cepat-cepat ke klinik ya. 

Semoga anak kawan saya cepat sembuh. Sama-sama kita doakan.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...