Sumber Kalsium untuk Anak Selain Daripada Susu

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: Carian Google

Kebanyakan kita (ibu-ibu) tahu keperluan kalsium untuk anak amat penting bagi memastikan pertumbuhan tulang dan gigi anak yang kuat. Dan kebanyakan kita juga berpendapat kalsium hanya boleh didapati melalui susu sahaja.

Itu tidak benar.

Susu memang sumber terbaik untuk kalsium. Namun, masih terdapat banyak lagi makanan lain yang turut mengandungi kalsium, yang kita boleh bagi pada anak. Selain mengelakkan anak bosan dengan hanya SUSU sebagai penyumbang kalsium dalam dietnya, dapat juga menarik minat anak mencuba makanan lain dan menggalakkannya makan (bagi anak yang kurang selera makan).

Anak yang kurang selera makan, mungkin juga sebab sudah kenyang dengan meminum susu. Perlu diberi perhatian, anak yang sudah menjangkau lebih daripada 2 tahun, keperluan atau kebergantungannya pada susu botol / formula tidak sama dengan keperluan sebelum dia mencecah 2 tahun. Dan saya juga terbaca di Facebook Dr Suriyakhatun, anak-anak perlu digalakkan minum susu melalui cawan, bukan menggalakkan tabiat minum daripada botol sambil berbaring dan terus tidur. Tabiat begini mungkin menyebabkan anak terlebih minum susu atau masalah gigi kemudian hari. Kadang-kadang bukan anak tak mahu makan, tetapi sudah kenyang dengan susu.

Fuaad, memang tak kuat sangat minum susu. Saya dan suami bimbang juga. Tapi dia masih lagi menyusu badan. Insya Allah sebulan lagi sebelum dia mencecah 2 tahun, dan saya kini dalam fasa untuk memisahkan dia daripada terus menyusu badan. Tapi kalau ada rezeki lagi untuknya, saya teruskan sahaja setakat yang saya mampu.

Setelah dia berusia setahun setengah, kami menukar susunya daripada Friso kepada susu Ilham. Alhamdulillah ok dan dia pun suka. Cuma macam biasa lah, dia tak minum banyak. Dia banyak minum air masak. Tapi kini bila dah tahu banyak sumber lain yang boleh menyumbangkan kalsium dalam diet anak, nak juga cuba offer. Sebelum ni, ikan bilis, keju dan brokoli saja.

Apakah makanan yang juga mengandungi kalsium selain susu?

1. Bijirin dan roti yang diperkaya dengan kalsium
2. Jus oren yang diperkaya dengan kalsium
3. Susu beras, susu soya atau tauhu yang juga diperkaya dengan kalsium
4. Salmon dalam tin (dengan tulang lembut)
5. Buah oren
6. Sayur-sayuran hijau (brokoli, kailan, kacang pis, bayam)
7. Kekacang

{Sumber: whattoexpect.com)

Berikut pula, info yang saya perolehi daripada Babycenter.com:

The best sources of calcium
Dairy products such as milk, yogurt, and cheese are some of the best sources of calcium, but you'll also find it in some unexpected places. Here are some calcium-rich foods to try:

  • 1/4 cup raw tofu prepared with calcium sulfate: 217 mg (The calcium content of tofu varies, depending on how it's processed. Check the label.)
  • 1/2 cup plain yogurt: 207 mg
  • 1 tablespoon blackstrap molasses: 172 mg
  • 1/2 cup fruit yogurt: 122 to 192 mg
  • 1/2 cup calcium-fortified orange juice: 133 to 250 mg
  • 1/4 cup ricotta cheese: 167 mg
  • 1/2 cup milk: 150 mg
  • 1/2 cup chocolate milk: 144 mg
  • 1/2 ounce Swiss cheese: 112 mg
  • 1/2 cup vanilla frozen yogurt, soft-serve: 102 mg
  • 1/2 ounce cheddar cheese: 102 mg
  • 1 slice whole grain bread: 24 mg
  • 1/2 ounce mozzarella cheese: 103 mg
  • 1/4 cup collard greens: 66 mg
  • 1/4 cup homemade pudding (from mix or scratch): 76 mg
  • 1 tablespoon tahini (sesame seed butter): 64 mg
  • 1/4 cup turnip greens: 50 mg
  • 1/4 cup cooked spinach: 60 mg
  • 1/2 cup calcium-fortified cereal (ready to eat): 51 mg
  • 1/2 cup calcium-fortified soy beverage: 40 to 250 mg


Ada macam-macam sumber kalsium kan? Haa apa lagi, jom pelbagaikan diet anak dengan pelbagai pilihan makanan dan yang penting dia dapat kalsium yang dia perlukan :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Belajar bina blog bisnes dan bergabung dengan lebih 860 blog 
di Akademi Bekerja Di Rumah, hubungi:
Hifzaila Hafni
PM/Whatsapp: 019.460.3094
Emel: hifzaila.hafni@gmail.com

Membeli pek nasi arab segera: 

Menempah doorgift untuk sebarang majlis:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...