Suatu Hari di Klinik Kerajaan

Teks: Hifzaila Hafni
Imej: freeimages.com

Saya ke klinik kerajaan pada suatu hari. Ada lah urusan pemeriksaan kesihatan sikit. Macam biasa, KK memang penuh dengan manusia. Dan jenuh nak menunggu giliran. Tapi kalau anda dah biasa dengan servis KK, anda akan sanggup tunggu - macam saya contohnya.

Mungkin ada unsur terpaksa juga untuk saya ke sini tapi saya rasa ianya berbaloi dengan servis yang saya dapat. Macam Nisah Haron kata, berpadanan la harga yang dibayar dengan masa dan 'servis' yang kita dapat kalau di hospital atau klinik kerajaan. Kos mendapatkan rawatan di KK hampir semuanya percuma. Tapi sabarlah menunggu.

Masa saya tengah tunggu giliran, dengar seorang ibu ni dok jerit-jerit marahkan anaknya. Sambil tu si ibu jugak tengah memangku seorang anak lagi yang lebih kecil. Jenuh dimarahnya si abang, mula-mula buat perangai tak nak ditimbang berat, lepas tu dok tarik-tarik baju dan kain ibunya. Dan ibunya pula agak kuat jugak la suaranya dok marah si abang.

Teringat saya kalau saya marah sangat dengan Fuaad. Sesekali nak naik suara jugak. Itulah tak khatam lagi baca buku Screaming Free Parenting. Sebenarnya bila ibu bapa marah macam tu, lagi lah anak buat perangai. Takde dia nak ikut cakap pun. Sebab tu kena belajar strategi nak tackle anak buat perangai di khalayak ramai. Ok saya pun tengah belajar mengawal emosi dan marah kat anak kalau masa dia buat perangai. Tapi selalunya Fuaad buat begitu bila lapar atau mengantuk. Atau tak sihat. Memang kena banyak sabar.

Dengar khabar kos perubatan meningkat lepas GST, saya rasa KK nanti mesti lagi ramai orang datang. Ubat percuma, jumpa doktor percuma. Kot ada la servis yang kena bayar RM1 saya tak pasti apa dia. Cuma bertahan menunggu. Tapi agaknya sebab saya dah biasa dan dah boleh agak tempoh masa yang akan diambil, jadi saya boleh isi masa menunggu dengan membaca atau ehem update blog.

Nak daftar kelas blog penulisan, hubungi saya tau. Iklan jap.

Dengan teknologi yang ada, kita boleh buat macam-macam di hujung jari sahaja. Bisnes secara online dibuka 24 jam. Menulis blog boleh guna telefon pintar sahaja. Melayari media sosial juga semua mudah janji ada talian internet. Tapi jangan disalah guna. Teknologi kalau diguna dengan betul, banyak manfaatnya.

Berbalik kepada menunggu di KK, hampir 3 jam baru selesai urusan saya. Alhamdulillah. Biarpun lama tapi saya tahu memang begitu prosedur di KK dan perlu hormati prosedur yang telah ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia. Kalau rasa prosedur begini remeh atau menyusahkan, baik anda fikir begini - biar susah sekarang daripada susah kemudian hari. 

Bukanlah nak mengatakan servis di swasta tak bagus, mungkin dalam sesetengah aspek apa yang kerajaan sediakan lebih bagus. Tapi itulah, kadang-kadang bergantung kepada rezeki dan nasib juga. Apa yang kita boleh buat, doakan urusan kita dimudahkan dan berjalan lancar. 

=====================================================================

Daftar mana-mana kelas asas blog online penulisan / bisnes & fanpage 
ATAU 

untuk upah saya buat blog bisnes anda, hubungi:

Hifzaila Hafni 
PM 019-4603094
Emel hifzaila.hafni@gmail.com

Promosi Nasi Arab sempena Hari Raya Haji:

Tempahan cotton candy dan popcorn sebagai cenderahati / doorgift untuk sebarang majlis:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...