Kit Ibu Berpantang dan Menyusu

Teks: Hifzaila Hafni
Foto: Carian Google

Adik ipar saya dah selamat melahirkan bayi kedua 2 hari lepas. Alhamdulillah. Mudah je bersalinnya. Bermula dengan sakit-sakit setiap 10 minit sekali, terus ke hospital, bukaan sudah pun 5 cm. Terus dibawa ke dewan bersalin, terus bersalin. Alhamdulillah dimudahkan.

Bertambah seorang lagi ahli keluarga.

Maka bermulalah tempoh berpantang. Ada yang pantang 40 hari, ada yang 44 hari. Terpulanglah. Yang penting berpantang. Sebab waktu pantang memang penting dan perlu diambil perhatian untuk kesihatan ibu di masa depan dan juga memastikan kesihatan anak yang akan disusukan nanti.

Dari segi ibu, tempoh pantang penting untuk memulihkan tenaga, merawat tubuh yang mengembang semasa mengandung serta mencuci sisa darah yang ada dalam badan. Sebab tu kena mengurut. Untuk lancarkan peredaran darah dan membuang angin serta melancarkan pengaliran susu. Jangan lupa param dan pilis juga. Atau apa-apa herba yang anda gunakan untuk memanaskan badan. Tapi jangan sebarangan. Kalau nak makan jamu atau apa-apa herba, tanya dulu orang yang lebih tua atau pakar.

Selain tu, jaga kesihatan dengan pengambilan vitamin perlu supaya susu badan yang terhasil berkhasiat dan berzat. Dan makan makanan yang seimbang serta minum banyak air untuk elak sembelit. Jangan pandang menu pantang sebelah mata ye, sebenarnya menu pantang sangat baik diamalkan sebab rendah lemak, tak berminyak dan sangat menyihatkan. Saya dulu sangat enjoy menu pantang saya. Mungkin sebab mak mertua saya masak sedap, agaknya.

Untuk yang akan melalui fasa berpantang, elok dapatkan ebook 44 Hari Panduan Pantang Tradisional & Moden. Boleh dapat banyak ilmu dan bersedia untuk berpantang.

Juga makanan tambahan dan vitamin untuk pastikan badan ibu sihat dan mendapat cukup zat untuk kembalikan tenaga yang hilang semasa bersalin serta menggalakkan penghasilan susu badan. Jangan putus asa kalau susu kurang di awal berpantang sebab keperluan bayi memang sedikit sahaja dan badan ibu menghasilkan badan mengikut keperluan bayi. Cuma kalau keadaan susu makin berkurangan, cuba makan makanan seimbang, minum lebih air dan kurangkan stres.

Selamat berpantang dan menyusu. Tips untuk ibu berpantang dengan yakin saya kongsikan nanti ya.

Untuk dapatkan ebook dan set menyusu ini, hubungi:
Hifzaila Hafni
019-4603094
hifzaila.hafni@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...