Apa yang Ibu Perlu Buat Bila Anak Selsema

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Semalam Fuaad selsema sikit. Berhingus hidung. Tapi alhamdulillah makan berkeping-keping jugak biskut, kata cikgunya. Dan bila bersembang pun, masih lagi melayan umminya yang hari-hari tanya soalan sama; hari ni Acik Nor (tukang masak taska) masak apa, hari ni main dengan siapa, makan biskut banyak tak. Sampailah tertidur. Angkat bawa masuk ke rumah pun, dia tak sedar. Terua tidur sampai pukul 10 malam.

Agaknya badan kurang sihat, awal dia tidur. Dan bila bangun pukul 10 tu, boleh makan nasi ayam lagi. Alhamdulillah masih nak makan dan minum. Ada la bersin sekali sekala, terus keluar hingus.

Bila Fuaad ada tanda-tanda nak selsema macam ni, saya selalunya akan bagi dia Nutriferon Shaklee. Untuk tingkatkan keimunan badan dengan sumber semula jadi.

Nutriferon ni dalam bentuk serbuk, mudah larut dalam air. Untuk anak setahun ke atas, boleh bagi suku sachet dan bancuh dengan air, bagi dia minum. Fuaad memang dah biasa minum. Lagipun rasa macam teh bunga tanpa gula. Saya dan suami pun minum bila ada tanda nak selsema. Orang dewasa boleh ambil 1 sachet.

Semalam tidur pun ok, tak ada nak terjaga banyak kali macam malam sebelumnya. Batuk, bersin pun tak ada. Pagi ini bangun pun hidung bersih kurang hingus. Nampak mood baik juga. Siap lambai abahnya nak pergi kerja.

Apa yang saya buat bila anak mula tunjuk tanda selsema, batuk, bersin:
1. Usahakan anak untuk minum lebih banyak air masak
2. Sapu minyak panas pada betis dan tapak kaki dan tidur pakai stoking (akan datang nak cuba buat minyak bawang putih)
3. Lebihkan menyusu badan. Bagi je bila-bila masa dia nak
4. Beri madu (sapu pada lidah atau dibancuh dengan air) kalau batuka berkahak
5. Beri Nutriferon dan Chewable Vitamin C Shaklee untuk tingkatkan keimunan badan

Semoga anakanda kurang selsema dan sihat macam biasa. Selsema-batuk-bersin biasa jadi kat anak yang duduk taska terutamanya. Sebab tu kat rumah saya memang sentiasa kena ada stok Nutriferon ni. Selain nak mengurangkan kebergantungan kepada ubat klinik (yang selalunya tak berkesan pada anak saya untuk kes ringan macam ni). Pilih yang semula jadi dan selamat.

Cerita tentang Nutriferon serta kebaikannya ada di sini:

http://vitamin-aktif.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...