Merdeka dan Nikah

Teks: Hifzaila Hafni

Selamat Hari Kemerdekaan yang ke 57!

Alhamdulillah kita masih hidup dalam negara yang aman merdeka, damai dan bahagia. Walaupun dengan pelbagai dugaan yang datang, kita masih berada di sini sebagai sebuah negara merdeka.

Alhamdulillah juga majlis pernikahan dan persandingan adik ipar saya telah berlangsung dengan lancar semalam. Banyak yang ambil kesempatan menamatkan zaman bujang hujung minggu yang panjang ni, kan? Apapun, selesai satu urusan dan tanggungjawab abah mertua saya setelah tanggungjawab menjaga adik ipar saya tu dan berpindah ke tangan suaminya. Semoga berbahagia dengan hidup baru, Suraya.

Hari Jumaat, sebelum akad nikah, dibacakan khutbah nikah untuk perhatian pengantin dan juga seluruh ahli keluarga. Baik sangat didengar. Hal tanggungjawab suami-isteri, teguran dan nasihat untuk difikir dan diperbaharui (untuk pengantin lama macam saya). Antaranya, isteri jangan selekeh sangat depan suami. Suami kena sediakan tempat tinggal, keperluan keluarga. Itu antara yang saya ingat. Hehe.

Sesekali dengar khutbah nikah ni elok juga. Kita ni selalunya lupa. Atau buat-buat lupa. Kadang memang tak pernah tahu. Biasalah manusia.

Teringat masa nikah dulu, lenguh bersimpuh nak tunggu selesai. Maklum lah hari nikah dan sanding je saya kena jadi perempuan melayu terakhir. Menunggu akad nikah, teruja gembira dan sayu juga. Terharu pun ada. Setelah berhempas pulas siapkan majlis dan yang terharu saudara mara yang ramai hadir masa nikah sekaligus menggantikan mak ayah saya yang dah tiada.

Alhamdulillah juga semua berjalan lancar dan selamat. Dah ada anak seorang dah ��

Satu lagi yang perlu sangat saya syukuri sebab dikurniakan keluarga mertua yang baik. Mak dan abah mertua ada mengganti kehadiran arwah mak ayah saya yang dah pergi dulu. Alhamdulillah.

Perkahwinan perlu diiringi tanggungjawab. Banyak tanggungjawab yang perlu dipikul dan diambil perhatian. Saya pun terkadang terlupa tapi kita kena lah saling mengingat.

Selamat Hari Merdeka semua ��

====================================

Mahu sertai Kelas Asas Blog Penulisan?

Bersama-sama barisan Akademi Bekerja di Rumah dan jana wang dari rumah melalui blog.

Ketahui caranya. Hubungi:

Hifzaila Hafni, Pengurus Online

hifzaila.hafni@gmail.com

019-4603094

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...