Persiapan dan Persediaan untuk Berpuasa dan Raya

Bulan puasa dah nak sampai tak lama lagi. Dah bersediakah kita?

Kalau belum habis ganti puasa, mulalah daripada sekarang (saya la tu salah seorangnya). Nanti dah dekat sangat dengan Ramadan, tak sempat pula. Mana lah tau tiba-tiba tak sihat ke, atau apa-apa halangan lain yang menyukarkan kita habiskan puasa ganti kita tu.



Persediaan berpuasa bagi ibu menyusu kena ambil perhatian sikit. Sebab ibu menyusu ni keperluan kalori dan nutrisi lebih sikit. Ibu mengandung pun sama juga. Tapi tak bermakna tak boleh puasa melainkan keadaan kesihatan yang tak mengizinkan. Cuma bagus juga praktis daripada sekarang, supaya badan dah terbiasa nanti.

Persediaan untuk berpuasa bagi ibu menyusu:

1. Pastikan minum air secukupnya. Minum 2-3 liter air pada sebelah malam dan sahur.
2. Jangan tinggal sahur. Makan makanan yang berserat tinggi dan berkhasiat (roti gandum penuh, nasi)
3. Kurangkan minum teh dan kopi, kedua-dua jenis minuman ni menggalakkan kita buang air. Nanti cepat sangat air hilang daripada badan. Kita akan cepat dahaga.
4. Ambil suplemen yang sesuai untuk kita kekal bertenaga sewaktu berpuasa.

Semoga kita sempat bertemu Ramadan kali ini. Insya Allah.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Promosi Bulan Puasa dan Raya

Menu berbuka puasa atau rumah terbuka hari raya. Atau boleh makan bila-bila masa saja.

1. Pes Nasi Arab

2. Pes Mee Bandung

3. Kurma dengan badam dan walnut

4. Sambal tempe



Hubungi saya untuk tempahan.

Emel: hifzaila.hafni@gmail.com

SMS/Whatsapp: 019-4603094

Like Fanpage: Teknik Buat Duit Online






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...