Pentingnya Berada dalam Kumpulan Sokongan yang Betul

Bila baca banyak kisah orang yang berjaya, dapat dikesan ada persamaan antara mereka. 

Kebanyakan melalui fasa yang sukar mulanya. Banyak halangan, pengorbanan, kena kutuk, hampir putus asa. Macam-macam, entahkan ada yang lagi teruk daripada itu, kena fitnah, kena hentam, dikenakan orang lain yang dengki.

Orang yang senang sekarang dah susah dulu. Kita hanya nampak apa yang mereka ada sekarang tapi lupa nak tengok apa yang mereka tiada suatu ketika dulu.

Kita tak boleh gunakan alasan tak ada itu dan ini untuk memulakan sesuatu. Gunakan apa yang ada dan maksimumkan penggunaannya. Mesti ada caranya. 

Ayat klise; nak seribu daya.

Walaupun baru bermula dengan bisnes-bisnes hampir 2 bulan (baru lagi tu), kadang-kadang ada juga rasa putus asa. 

Betul ke apa yang saya buat ni? Tepatkah keputusan saya untuk lakukan semua ni?

Memang akan ada hari saya rasa macam tu dan asyik terfikir-fikir.

Bisnes memang memakan masa, sebab itu perlu terus bermula. Tapi jangan pula sembarangan, masih perlu ada hala tuju dan ilmu. 

Baca buku / artikel yang bermanfaat yang berkaitan dengan bidang yang kita nak ceburi. Tanya orang yang lebih berpengalaman. Sertai kumpulan sokongan yang bermatlamat sama dengan kita.

Kalau tak ada semua ni, memang kita akan hanyut seorang diri. Mula-mula putus asa, lepas tu terus patah hati, kecewa, terus gagal.

Saya tak nak jadi macam itu. Sekali saya rasa hampir putus asa, saya rasa rugi dengan apa yang saya dah mula dan saya akan ingat balik matlamat saya kenapa saya pilih keputusan macam ini. 

Analisa semula. Muhasabah diri.

Alhamdulillah saya dilorongkan Allah untuk berada dalam 'pasukan-pasukan' yang betul. Saya berada dalam dua kumpulan sokongan yang bermatlamat sama walaupun dengan perspektif berbeza. Saya manfaatkan kedua-duanya.  

Sesiapa pun boleh. Asalkan mahu keluar dari zon selesa dan berubah.

Hubungi saya untuk sertai pasukan hebat ini :)

Emel: hifzaila.hafni@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4603094
Like Fanpage: Teknik Buat Duit Online

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...