Berbisnes dengan Ilmu

Teks: Hifzaila Hafni

Nak berjaya, dalam apa bidang sekali pun, kena ada ilmu.

Tak kira lah daripada mana pun ilmu tu kita dapat, mungkin daripada pengalaman orang lain, dengan membaca buku, dengan hadir seminar atau bengkel, atau secara online. 

Apa sahaja sumber ilmu yang bermanfaat, kita perlu gali dan amalkan.

Mungkin ada ilmu yang kita dapat percuma, tapi ada juga yang kita perlu korbankan sedikit wang atau buat pelaburan untuk mendapatkannya. Kita juga kena faham, orang yang menyediakan atau memberi perkhidmatan atau perkongsian pengalaman mereka juga mengorbankan bukan setakat wang, malahan lebih lagi untuk memberi yang terbaik untuk kita.

Dan harus juga diingat, orang yang berjaya juga belajar daripada orang yang berjaya terdahulunya dan juga tak banyak sikit mesti berkorban juga.

Kadang-kadang orang sukar nak buat sedikit pelaburan untuk kejayaan yang lebih di masa depan. Ada yang rasa buat apa nak bayar untuk benda mudah, diri sendiri pun boleh buat. Atau saya boleh buat semua dengan sendiri.

Ya. Memang ada orang mampu buat semuanya sendiri. Tak kisahlah, kemampuan individu pelbagai. Setiap orang pun ada kepakaran. Terpulang kita mengenali potensi diri, sumber dan bakat yang ada untuk menambah ilmu dalam konteks bisnes.

Tapi, kita kadang-kadang perlu sedar yang dengan membaca buku yang bermanfaat, hadir seminar dan bengkel atau menyertai kumpulan sokongan yang betul dalam mengembangkan bisnes secara tak langsung dapat menambah jaringan dan meluaskan pasaran.

Bab ini yang kadang-kadang kita terlepas pandang. 

Untuk berbisnes, perlu ada ilmu, dan tentulah ada harga yang perlu dibayar untuk mendapatkannya.  




Sama-sama kita mendapat manfaat daripada perkongsian video ini.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Untuk mendaftar kelas asas blog, kelas asas akaun WAHM / SOHO, untuk membeli pakej ebook panduan memulakan bisnes online - boleh dilakukan setiap hari.

PM saya untuk info lanjut.

PM / SMS / Whatsapp : 0194603094
Emel: hifzaila.hafni@gmail.com
Facebook: Teknik Buat Duit Online


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...