Strategi untuk Anak Makan Lebih Sayur

Kebanyakan kita memang tak suka makan sayur kan? Haa baik mengaku sekarang.

Sebab pahit, tak sedap, tak ada rasa dan macam-macam lagi lah alasan.
Anak-anak pun kalau tak digalakkan makan sayur, akan membesar dengan tak suka sayur.
Alhamdulillah saya memang suka makan sayur, jadi saya cuba nak bagi anak saya suka juga dengan menggalakkannya makan daripada sekarang.
Sebenarnya ada strategi untuk kita tetap makan sayur walaupun tak secara langsung. Atau kita boleh tukar cara persembahan sayur tu. Bukan apa, sayur penting dalam diet seharian untuk membekalkan vitamin, mineral dan serat yang perlu untuk kesihatan tubuh badan. Jadi, nak tak nak kena telan jugak tak banyak, sikit sayur ni ye.



8 strategi untuk makan sayur yang boleh diaplikasi pada anak atau seluruh keluarga
1. Campurkan atau masakkan sayur yang kita kurang suka dengan yang kita suka. Contoh, kita tak suka sawi, tapi kita suka lobak merah. Cuba campurkan sama ada digoreng atau dibuat sup. Sedikit sebanyak kita akan makan juga sawi tu, atau sekurang-kurangnya khasiat sawi pun kita dapat juga walaupun kita hanya meratah lobak merah. 
2. Lenyekkan lobak merah yang telah dimasak (dikukus/direbus) dengan kentang rebus. 
3. Tuangkan sos keju ke atas sayur campur beku yang telah dimasak.
4. Buat kari sayur. Atau pajeri nenas, pajeri terung. Atau dalca. Makan dengan nasi atau boleh cicah dengan roti.
5. Sediakan sos yang berasaskan tomato untuk pasta. Contoh sos marinara (sos tomato dengan makanan laut) atau bolognaise (sos tomato dengan daging atau ayam cincang).
6. Buat pasta bayam. Ini perlu kerajinan sikit untuk buat pasta sendiri. Pasta ni akan berwarna hijau. Tapi tak ada rasa bayam pun. 
7. Kacau-gorengkan sayur (campur yang suka dengan tak suka) dan tambah dengan sedikit protein (ayam atau daging). Boleh dijadikan one-dish meal. Tak payah masak lauk tambahan dah. Untuk menu macam ni, sayur yang keras sesuai seperti kobis bunga, lobak merah dan brokoli.

8. Tambahkan sayur ke dalam sup, macam tomyam, sup labu/cendawan/asparagus/tomato, sup krim atau sup bayam.
Yang saya selalu buat no 7 dan 8. Sebab mudah dan cepat.
Jangan lupa cuba :)

posted from Bloggeroid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...