Resipi Stok Ayam Homemade

Pagi yang lambat, semakin lambat.

Bila keluar rumah lewat 5 minit pun, boleh bagi impak besar dalam perjalanan seterusnya. Nasib baik dah jumpa jalan short cut dari rumah nak ke lebuh raya, jimat sikit masa di situ. Tapi, cabaran tetap ada di atas lebuh raya hinggalah sampai ke pejabat.

Fuaad pula hari ni, masuk saja kereta dah tunjuk nak 'nenen'. 

Alahai anak. 

Dah sampai depan taska, sekali lagi dia tunjuk. Mengalah la umminya. Hampir 5 minit juga untuk menyusu dia tadi. Tak sampai hati pula kalau tak bagi.

Maka terkejar-kejar lah ummi nak ke pejabat. Apakan daya, hidup di bandar, kenderaan di lebuh raya pada waktu puncak macam semut gayanya. Mujur ada jalan alternatif, kalau tidak lagi lambat agaknya.

Apapun, alhamdulillah sampai selamat di pejabat.

Awal pagi ini, memang dah rancang tak masak macam selalu. Sebab nak buat mi goreng atau pasta balik nanti. Jadi, malam ni, menu tanpa nasi.

Setakat beberapa hari sebelum ini, memang cuba konsisten memasak awal pagi untuk makan malam, untuk jimatkan masa dan tenaga bila balik kerja.

Alhamdulillah, praktis macam tu memang boleh maksimumkan penggunaan masa. Bila balik rumah, tak terkejar-kejar sangat bila anak dah lapar. Ummi pun lapar juga.

Dan saya juga dah sediakan stok ayam yang dibuat sendiri. Mudah bila nak masak sup. Atau masukkan dalam apa-apa masakan, buat ganti kiub pati ayam. 

Nak buat stok ayam sendiri, senang saja.

Bila saya beli ayam, dah suruh penjual tu potong kecil-kecil (saya suka potong 24), jadi balik cuma cuci dan simpan. 

Saya asingkan bahagian isi dengan tulang. Yang tulang digunakan untuk buat stok ayam ni. Terpulanglah berapa banyak yang nak. Yang isi dicincang atau dipotong kecil; kadang-kadang dibuat bebola (rujuk resipi bebola ayam homemade di sini).

Semasa merebus tu, saya masukkan bawang putih dan bawang merah untuk menambah rasa. Kadang-kadang ketuk halia sedikit untuk kurangkan bau hanyir ayam. Kadang-kadang saya perasakan dengan garam dan lada, kadang-kadang tak.

Saya renehkan dengan api kecil dan periuk ditutup. Biar lama sikit, hingga kuah sedikit pekat. Kemudian sejukkan, dan simpan dalam peti sejuk. Nak guna, sendukkan aje.

Selalu stok yang saya buat boleh lah guna dalam 2-3 hidangan. 

Setakat ni, memang membantu cepatkan urusan memasak. Sekejap saja dah siap :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...