Resipi Kurma Ayam untuk Anak

Semalam rasa nak tukar selera sikit. Kalau sebelum ni selalu buat sup je semalam saya masak kurma ayam.

Resipi ni sesuai untuk kanak-kanak 9 bulan ke atas. Saya rujuk resipi ni daripada buku Annabel Karmel, pakar pemakanan kanak-kanak.





Saya buat kurma ni dengan rempah yang sedikit saja, santan terlebih sikit. Sebab takut pedas atau terlalu berempah pula. Orang barat mungkin rempah kurma mereka berlainan, jadi saya sesuaikan ikut anak saya. Rempah kita selalunya pedas sikit, saya rasa. Rempah Adabi mungkin tak pedas sangat.

Ok, nak buatnya mudah saja. Sediakan bahan macam di atas. Cuma santan tiada dalam gambar. Saya guna santan dalam kotak. Tapi kalau boleh, gunalah santan segar.

Hiris bawang merah dan bawang putih. Potong kentang bentuk kiub. Potong ayam kecil-kecil. Kalau ada tomato, belah empat.

Bancuh serbuk rempah kurma dengan sedikit air, jadikan pes.

Panaskan minyak zaitun. Tumis bawang merah dan putih hingga layu dan wangi. Masukkan pes kurma. Masak hingga rempah naik bau dan garing. Masukkan air sikit kalau nampak terlalu kering. Masukkan ayam, gaul rata dengan pes, hingga ayam kecut sikit. Masukkan kentang.

Semua bahan mesra dengan rempah, masukkan santan. Kalau tak mahu kuah terlalu pekat, guna santan cair. Masukkan mengikut kuantiti kuah yang kita nak. Kacau dan biar mendidih. Kacau sesekali untuk elak santan pecah minyak.

Akhir sekali, masukkan tomato kalau ada. Perasakan dengan garam, gula dan asam. Saya masukkan sikit sos tomato menggantikan tomato, asam dan gula.

Siap untuk dimakan dengan nasi :-)






posted from Bloggeroid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...