Resipi Bubur Nasi Berempah

Memandangkan beberapa hari kebelakangan ni anak saya macam minat makan bubur, jadi saya pun masak bubur lah untuk makan malam semalam.

Puas fikir nak buat bubur versi apa pula kali ni. Yang ada di rumah, ayam dengan sikit sayur. Boleh la nak cuba buat bubur berempah. Tapi tak pedas sangat pun, versi kanak-kanak la katakan.

Mula-mula saya masak bubur dulu. Basuh beras wangi (sedap buat bubur dengan beras ni), masukkan air banyak. Saya agak-agak dalam dua atau tiga kali ganda jumlah beras. Beras saya gunakan dalam 4 genggam. Haa klasik sangat kan sukat beras guna genggaman tangan. Sebab dah biasa macam tu. Kalau bubur anak sahaja, dalam 2 genggam. Kalau untuk abah dan ummi sekali, 3 atau 4 genggam. 

Biarkan bubur dimasak dengan api sederhana saja. Takut hangit. Sesekali kacaukan sebab kita nak beras kembang dan hancur.

Sementara tunggu bubur, saya hiris bawang putih dan halia. Kemudian, potong ayam kecil-kecil, potong serong batang saderi, hiris tomato bentuk dadu. Tomato tu selalu saya buang biji dulu, tak tau kenapa tapi tak suka.

Dah siap semua tu, bubur mungkin dah hampir kembang, kacau-kacaukan dan masukkan bawang putih dan halia. kacau sekejap. Kemudian, masukkan ayam. Biar ayam masak sedikit. Kita boleh tengok bila daging ayam tu dah bertukar putih, tu tandanya ayam dah masak. Kemudian, masukkan sedikit rempah sup. Saya guna rempah sup daging Mak Siti. Agak-agaklah, jangan terlalu banyak. Kalau bubur nampak kering, masukkan air sedikit. Kacau hingga rempah sebati dengan bubur. Atau, boleh dibancuh dulu rempah dengan air, baru masukkan dalam bubur. Itu pun boleh.

Kemudian, masukkan saderi dan tomato. Perasakan dengan garam.

Biar mendidih sekejap lagi. Tutupkan api.

Sejukkan, kemudian dah boleh suap anak :)

Anak saya makan banyak juga. Siap hari ni ada lebih, saya bekalkan bubur tu ke taska. Abahnya semalam kata ni dah macam bubur lambuk dah. Hehe.

Bubur lambuk
Kredit: kuali.com
Tak sempat ambik gambar sebenar. Sibuk melayan dia makan. Tapi lebih kurang rupa bubur lambuk ni lah tanpa hiasan kat atas tu.


Petua sedap: Taburkan daun bawang, daun sup, bawang goreng atas bubur ni. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...