Petua Mengurangkan Batuk

Jerebu

Subhanallah. Teruk betul jerebu pagi ini. Boleh nampak debu-debu di bawah sinaran lampu. Suram dan mendung saja di langit.

Dengan pembakaran terbuka (terbakar atau dibakar), dengan tiadanya hujan memburukkan lagi keadaan.

Saya risau juga bila saya dan suami batuk-batuk, semalam Fuaad pun dah mula batuk juga. Harap-harap beransur la jerebu ni. Tak tahan dah batuk macam ni, apa lagi anak :(

Petua Melegakan Batuk 

Jenuh juga makan ubat batuk. Kadang-kadang dah habis sebotol tapi tak hilang juga batuknya. Jadi, macam-macam juga petua tradisional yang saya dan suami cuba.

Untuk anak, saya sapukan bam kunyit yang saya buat sendiri. Selalunya sapu pada batang hidung. Kadang-kadang sapu juga di dada dan belakang dada. Atau sapukan Vicks.

Boleh juga suapkan madu (untuk anak setahun ke atas). Madu katanya baik untuk legakan batuk dan keringkan kahak. Kalau anak susah nak telan bila diberi guna sudu, boleh celupkan sikit madu pada jari kita yang bersih dan biar dia hisap madu tu pada jari kita.

Untuk dewasa, ada beberapa petua:

1. Campurkan jus limau kasturi dengan sedikit kicap (dalam satu sudu besar). Telan. Ada juga petua gantikan kicap dengan secubit garam. Saya cuba cara ni, kurang sikit gatal tekak. Saya suka limau dilebihkan sedikit.

2. Minum air lemon madu suam. Campur madu dalam air suam dan tambahkan jus lemon. Selain rasa sedap, dapat menyegarkan tekak dan mengurangkan gatal juga. 

3. Campurkan kapur makan dengan air limau nipis. Ini selalunya suami saya buatkan. Tiap-tiap malam sebelum tidur, mesti dia sapukan ke leher saya dan anak. Sapu pada tengah-tengah leher, pada kawasan yang berlekuk tu. Ini petua daripada mak mertua. Insya Allah kurang batuk di tengah malam.

4. Makan bawang putih bakar. Yang ni saya belum pernah cuba. Tapi katanya agak mujarab. Bakar bawang putih dengan kulitnya atas api dalam 2 minit. Kemudian dibuang kulit dan makan isinya. 


Kita sekadar mencuba. Tapi kalau berlarutan batuknya, jumpa lah doktor. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...