Merawat Anak Demam Campak

Terjawab persoalan kenapa sehari dua ni Fuaad tak berapa sihat.

Rupanya kena demam campak.

Aduhai anak...kecil lagi dah kena, tapi dari satu segi, elok juga kena masa awal usia macam ni daripada dah besar macam ummi.

Ummi dia dulu kena demam campak masa belajar kat universiti. Dah tua baru kena. Hehe.

Asalnya saya dan suami perasan ada ruam-ruam kat badan dia. Sebelum ni, memang ruam lampin, dan dah sembuh pun. Cuma ada sesetengah bahagian tu macam tak baik-baik dan akhirnya jadi bintik-bintik kasar. Ingatkan lampin tak sesuai ke (sebab baru tukar ke Mamy Poko daripada Huggies Dry), tapi nampaknya tak signifikan sangat pun kedua-dua lampin tu. Sebab bila cuba selang-selikan penggunaan, kesan tetap sama.

Sebelum ni, dah minta cikgu taskanya hentikan guna bedak talkum, sebab di taska saya bekalkan dia bedak talkum Drypers (tak pernah guna sebelum ni). Di rumah, guna Pureen. Takut dia alergik dengan bedak Drypers. Jadi, bedak tu disedekahkan ke taska. Pun begitu, ruamnya masih ada.

Jumaat lepas, naik bintik-bintik kat kedua-dua belah lututnya pula. Nak merangkak pun tak boleh, dia merangkak sambil angkat punggung. Lawak pula tengok, tapi dalam masa sama, kasihan. Walau macamanapun, dia tetap aktif main.

Cuma hari Sabtu, memang dia merengek dan nak melekat dengan ummi saja. Tidur pun sekejap-sekejap terjaga dan menangis. Kemuncak dia sakit kot. Dengan gatal di badan dan ulser di mulut, agaknya dia memang tak selesa dan dok menahan sakit :(

Semalam, dia dah tak demam. Tapi masih tak boleh nak makan dan minum macam selalu, agaknya mulut masih sakit. Tapi alhamdulillah, pagi ini nampak dah boleh minum air daripada botol air dia tu...agaknya ulsernya dah beransur sembuh.

Tadi pun, Wannya telefon beritahu dia tengah makan bahulu. Fuaad tak ke taska seminggu ni, rehat di rumah Wan.

Budak demam campak, mana boleh dihantar ke taska.

Demam campak, macam yang kita sedia maklum, tak ada ubat yang khusus. Cuma merawat simptom demam, selsema, gatal sahaja. Segala ruam akan dibiarkan keluar, dan tubuh akan menghasilkan antibodi baru menentang serangan di masa akan datang (insha Allah takkan kena lagi).

Rawatan demam campak

1. Jika demam, diberi ubat demam, begitu juga kalau selsema.
2. Untuk kurangkan gatal, selalunya disapukan losyen Calamine selepas mandi.
3. Boleh dibasahkan badan dan dimandikan dengan air sejuk (air suhu biasa) dan ditambah soda bikarbonat untuk kurangkan gatal.
4. Baju pun pakai yang nipis atau yang berlubang-lubang supaya kulit sentiasa kering. Kalau berpeluh nanti, gatal.
5. Mandi dengan air daun semambu.
6. Berikan anak air / cecair sebanyak yang boleh. Jika sukar nak minum melalui botol, cuba beri guna cawan atau sudu. Kalau masih sukar, guna picagari. 'Tembak' air kalau boleh setengah jam sekali, sebanyak 2-3 ml. Anak perlu minum banyak untuk elak dehidrasi. Tapi kurangkan pemberian jus buah.
7. Kuarantinkan. Elak ke tempat sesak dan ramai orang.
8. Kuku dipotong pendek supaya kulit tak bercalar atau ruam semakin merebak bila anak menggaru.
9. Anak yang dah besar sikit, boleh diberikan loli sejuk untuk kurangkan sakit dalam mulut (ulser).
10. Diberi minum atau dimandikan dengan air kelapa (petua orang lama).

Semoga semakin sihat anak ummi.

Insha Allah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...