Mengenali Supermak Sebenar

Saya selalu perhatikan macamana mak mertua saya urus rumah tangga. Maklumlah, pengalaman mak saya sendiri saya dapat hingga umur 12 tahun saja, bila mana Allah lebih sayangkan mak saya lebih daripada saya.

Itu pun, dalam tempoh yang singkat tu, sempat juga dapat sikit ilmu daripada arwah. 

Mak mertua saya, memang sangat efisien. Beliau adalah suri rumah sepenuh masa (title idaman saya) dan kesemua ipar saya dijaga sepenuhnya oleh mak.

Saya panggil mak mertua saya - mak.

Tiap kali balik rumah mak, atau ada masa terpaksa berkampung kat umah mak beberapa hari, selalu terinspirasi nak jadi ibu hebat macam mak. Bila cuba ikut rutin mak satu hari kat rumah sendiri, nah kau baru tau rupanya penat betul dan kadang-kadang tak sempat rehat pun. 

Baru faham kepenatan dan kelelahan mak bila alami sendiri. 

Tapi macam tu lah tenaga orang lama. Alhamdulillah mak masih kuat sihat walaupun umur dah makin meningkat. Kita yang muda ni, belum apa-apa dah semput.

Rutin mak setiap hari lebih kurang macam ni, berdasarkan pengamatan saya:

6.00 - 6.30 am
Bangun, mandi dan solat Subuh. Bilik tidur mak dah siap kemas. 

6.45 - 7.00 am
Masukkan baju dalam mesin. Sementara tunggu baju siap, mak siapkan minum pagi abah, dan minum pagi mak sekali, walaupun mak tak minum masa tu tapi senang dah buat siap-siap. Minum pagi abah, oat. Dan mak abah amalkan minum jus Monavie. Secawan kecil setiap pagi. 

7.00 am
Sambil-sambil teman abah minum kat meja luar (kat porch), mak akan menyapu kat dalam dan luar rumah. 

7.15 am
Bila abah dah pergi kerja, mak urus dapur. Basuh pinggan (sape lah tinggal pinggan tak berbasuh semalam tu ye, tettt), panaskan nasi semalam dan semua lauk yang masih ada, masak air.

8.00 - 9.00 am
Mak bersarapan. Rehat kejap. Kadang-kadang mak sempat tengok Tanah Kubur atau apa-apa drama yang adik-adik ipar dah tolong rekodkan. 

9.00 - 11.30 am
Sidai baju. Dan basuh baju lagi. Selalunya dalam 2 round basuh baju.

12.00 pm
Kadang-kadang mak masak, tengok la kalau ada orang kat rumah. Abah petang baru balik. Adik-adik ipar pun sama. 

1.00 - 2.30 pm
Kalau cuaca panas, mak terbalik-terbalikkan baju kat ampaian. Bagi kering sekata. Kita? Sampai ke petang posisi sama. Haha.

3.00 - 5.00 pm
Mak rehat-rehat kejap. Kadang seterika baju dan seluar abah. Jahit butang yang tanggal. Atau mak angkat baju yang dah kering, terus lipat. Mak tak pernah buat gunung baju. Kagum.

6.00 pm
Mak masak untuk makan malam. Atau lepak kat luar ambil angin, main dengan cucu (kalau ada di rumah). 

7.00 - 10.00 pm
Rehat-rehat. Tunggu adik-adik ipar balik. Sambil-sambil kemas kusyen, mainan yang cucu sepahkan. Hehe.

10.30 - 11.00 pm
Tido.

Macam ni lah lebih kurang jadual mak kalau tak menjaga cucu. Kadang-kadang ada kecemasan terpaksa hantar Fuaad kat mak kejap, jadi lagi padatlah jadual ni.

Saya sebenarnya sangat bersyukur Allah bagi peluang saya merasa ada mak lagi selepas arwah mak saya tiada dengan memberikan saya mak mertua yang baik, yang jaga saya macam anak sendiri juga. Dan alhamdulillah dipertemukan jodoh dengan anak mak yang hensem tu :D

Semoga mak sentiasa sihat dan terus masak yang sedap-sedap untuk anak menantu. Projek saya dan adik ipar nak kumpul resipi mak. Harap menjadi lah.

Doakan supaya Allah kurniakan kesihatan yang baik-baik saja kat mak. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...