Kombo Set Berpantang Moden Shaklee + Ebook 44 Hari Pantang Tradisional & Moden

Masa berpantang memang kritikal betul, nak pulihkan luka episotomi (bersalin normal) atau luka pembedahan Caesarean, dua-dua perlu perhatian dan jagaan yang betul.

Ada yang mudah bersalin, ada yang mungkin lama menanggung sakit bersalin. Masing-masing ada pengalaman sendiri.

Saya dulu, Fuaad keluar secara normal, tapi dengan sedikit bantuan alat. Saya dah semput sangat dengan 2 kali push tetapi bayi tak keluar. Doktor terus vakum / forsep (tak ingat dah) supaya anak tak lemas.

Alhamdulillah. Tapi luka jahitan agak banyak sebab doktor ambil masa nak dekat sejam jahit luka.

Lama juga saya ambil masa nak pulih dari luka tu mungkin sebulan lebih. Jalan pun kena slow, nak riba anak pun tak boleh lama, sakit. Nak buang air pun mencabar sebab bila kena air, pedih.

Dugaan. Ini bahagian saya. Orang lain, lain pula kan.

Masa tu pula, susu badan tak sebanyak mana. Menambah stres. Bila dah stres, lagi lah susu susah keluar. Tapi, mujur pergi berurut. Lancar sikit peredaran darah, dapat segarkan badan, kurangkan lenguh.

Hampir kemurungan juga saya masa berpantang tu. Alhamdulillah ibu mertua dan keluarga terutama suami sentiasa memberi sokongan dalam menguruskan saya (dan dalam masa yang sama sibuk untuk persiapan adik ipar nikah).

Selain pemakanan, sokongan moral dan emosi juga penting dalam memastikan ibu berpantang dapat pulih sepenuhnya. Alhamdulillah juga kakak ipar memperkenalkan set suplemen ibu berpantang dan menyusu waktu itu. Bertambah penghasilan susu badan dan emosi lebih stabil.

Ibu yang tengah pantang ni, perlu sangat ambil makanan yang seimbang dan berkhasiat supaya dapat menghasilkan banyak susu. Yang tak boleh sangat makan menu berpantang, tetap juga kena pastikan zat-zat yang penting diambil dengan cukup dengan mengambil makanan tambahan.

Selain untuk disalurkan kepada anak melalui susu badan, juga untuk pemulihan badan sendiri.

Saya dulu tak pandai dan tak cukup ilmu masa pantang dulu. Jadi, jangan jadi macam saya dan cari sebanyak mungkin info dan sediakan siap-siap keperluan sebelum bersalin.

Selain barang-barang ibu dan bayi, makanan tambahan dan pengetahuan tentang pantang perlu diambil tahu juga ya.

Jadi, untuk yang memilih (sebenarnya tak perlu pilih, mesti cuba usahakan melainkan ada masalah atau penyakit yang menghalang) untuk menyusukan bayi.

Paling penting, konsep supply and demand. Lagi kerap bagi anak menyusu, lagi banyak susu terhasil.

Pastikan mengambil nutrien-nutrien berikut semasa pantang. Insha Allah badan sihat sekaligus dapat menghasilkan susu badan dengan meriah!

Nutrien yang perlu diambil oleh ibu berpantang:

  • Zat besi (iron) untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan, mengelakkan kelesuan dan mengembalikan darah yang banyak hilang semasa bersalin.
  • Vitamin B untuk melegakan saraf (kan banyak urat putus),  mengurangkan risiko kemurungan (meroyan), memberi tenaga dan mengurangkan stres.
  • Vitamin C untuk menyembuhkan luka bersalin, meningkatkan keimunan badan, membekalkan vitamin C kepada anak dan bantu kulit cantik dengan menghasilkan kolagen.
  • Zink untuk pulihkan luka dengan cepat, kurangkan keguguran rambut dan berfungsi macam pati ikan haruan (jika tak sanggup nak telan pati tu lah).
  • Kalsium dan magnesium untuk memberi tenaga, juga legakan saraf selainkan meminimumkan rasa penat. Bekalan kalsium sangat penting dalam menghasilkan susu badan dan mengurangkan lenguh dan sakit pinggang. Yang susah minum susu tu, kena usahakan cari pil kalsium tau.
  • Sumber protein untuk mencetuskan tenaga dan salah satu komponen penting dalam susu badan. Ibu pantang perlu ambik cukup protein.


Untuk menjamin kesihatan ibu berpantang yang optimum dengan membekalkan semua nutrien di atas, Shaklee ada rangkaian suplemen yang merangkumi semuanya malahan lebih lagi.

1. Vitalea with Iron Formula - Multivitamin dengan zat besi.

2. B-Complex with Folic Acid - Semua komponen vitamin B terkandung dalam ni.

3. Sustained Release Vitamin C - Pelepasan nutrien perlahan-lahan yang memastikan penyerapan optimum.

4. Zinc Complex - sumber zink.

5. Ostematrix - bekalan kalsium dan magnesium.

6. Energizing Soy Protein - ESP - sumber protein dan tenaga.

7. Alfalfa Complex - sejenis tumbuhan yang ditabletkan untuk membantu membanyakkan susu badan, memulihkan rahim, bantu penyerapan nutrien penting yang lain.

8. Lecithin - mengembalikan berat badan selepas bersalin dan membantu mengurangkan duktus susu yang tersumbat.

Sebelum bersalin ni, elok juga tambah pengetahuan dan bersiap sedia dengan baca buku panduan berpantang. Cara moden ada, cara tradisional pun ada.

Dua-dua pun sama penting.

Boleh juga cuba resipi berpantang yang sihat berkhasiat dan sedap. Hari-hari boleh tukar resipi. Taklah bosan resipi sama tiap-tiap hari.


Ebook Panduan 44 Hari Pantang Tradisional dan Moden.
Percuma ebook 44 Resipi Pantang Tradisi Melayu.
Harga pengenalan RM30.
Hari ni hari last (31/3/2014) ebook ini dijual pada harga pengenalan RM30. 

Berbaloi sangat untuk dibuat koleksi. Sebenarnya resipi pantang ni, untuk yang berdiet pun elok juga :)

Jadi, moh le PM saya cecepat!

Elok sangat ibu yang tengah hamil, yang dah nak dekat bersalin, memang dalam pantang, atau ibu yang bersedia untuk hamil lagi, atau sesiapa saja yang nak tambah ilmu pantang (bukan ilmu hitam tau).

Ayah, abah, baba, papa, daddy atau walid yang nak hadiahkan kat isteri tersayang pun boleh.

Dapatkan kombo Set Optimum Berpantang Shaklee + ebook 44 Hari Pantang Tradisional & Moden (berserta ebook 44 Resipi Pantang Tradisi Melayu) hari ni.

Perfect match for a wonderful mommy :D

Untuk tempah, boleh isi dalam borang pesanan di bawah, atau hubungi:

Zaila Hafni
0194603094


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...