Keperluan Kalsium pada Ibu dan Anak

Hari ni bawa anak follow up - kes batuk berkahak. Susah betul nak keluar kahak dalam peparu dia tu. Dia jenis yang susah nak muntahkan keluar. Dia dah ok sikit tapi belum sepenuhnya.

Risau kan bila anak sakit. Bila dia dah makin sihat, kita pula yang sakit. Kadang-kadang mencabar juga nak jaga kesihatan sendiri bila menjaga orang sakit.

Saya pun akhirnya sakit juga. Tonsil bengkak, disusuli sakit pinggang yang amat sangat. Mungkin terlalu penat dan kurang rehat. Tapi, yang sakit pinggang tu kurang kalsium agaknya. Akhir-akhir ni selalu terlupa nak minum susu.

Sumber-sumber Kalsium
Kredit: dietrendahkalori.com


Ibu-ibu menyusu, jangan lupa ambil kalsium tau. Susu, ikan bilis, yogurt...apa-apa bahan tenusu. Kekurangan kalsium selalu berlaku sebab kalsium dalam badan ibu diambil oleh anak yang menyusu. Kurangnya kalsium tu boleh buatkan kita sakit pinggang, selain baring terlalu lama (tambah lagi menyusu baring) atau berada dalam keadaan statik lama sangat (duduk atau berdiri). 

Pil kalsium hanya boleh ambil jika kita makan tak menentu kandungan nutriennya sehari-hari, tapi dengan jumlah yang dibenarkan. Kalsium yang berlebihan dalam badan boleh sebabkan keracunan.

Anak, lebih lagi perlu ambil kalsium. Macam yang kita tahu, kalsium penting untuk bina tulang dan gigi. Macam anak saya yang dah ada hampir 8 batang gigi ni, semakin hari semakin perlu kalsium untuk pertumbuhan gigi dan tulangnya yang baik. Sebab tu susu masih lagi makanan utama bagi kanak-kanak di bawah 2 tahun. 

Satu lagi sumber kalsium disukai ramai, keju. Boleh masuk dalam pasta atau sandwic. Kalau saya, keju Cheddar tu saya makan terus je sekeping :)

Untuk bagi keju pada anak, seeloknya keju blok sebab kurang masin berbanding yang kepingan. Tapi terpulang pada ibu nak sesuaikan pada anak. Kadang-kadang salah simpan keju blok ni, cepat rosak pula. Boleh juga bagi yang kepingan, tapi kurangkan kuantiti.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...