Idea Sarapan Anak

#DoaUntukMH370

Pencarian pesawat MH370 dah masuk hari ke-5. Kita sama-sama terus berdoa supaya dapat perkhabaran yang baik tak kiralah apa jua keadaannya.

Bila dah sampai ke tahap ini, yang mana sepatutnya tidak akan berlaku sebarang kesilapan, secanggih mana teknologi dan sistem yang ada, sebagus mana sistem pengesanan yang digunakan sekalipun tak dapat tandingi kuasa Allah yang Maha Besar.

Setuju sangat komen Kapten Norudin Abd Majid. Terbuka hati dan minda orang-orang Malaysia ni, termasuk saya.

Baiklah. Kita serahkan pada Allah dalam memudahkan urusan mencari dan menyelamat yang giat dilakukan oleh pihak tentera kita dan juga antarabangsa. Semoga ada khabar baik hari ni ya.

Catuan Air

Alhamdulillah, rumah saya walaupun termasuk dalam zon catuan air, tetapi tak terputus bekalan air. Saya tak pasti kalau air tangki masih cukup atau catuan akan dirasai pada yang berikutnya pada hari Jumaat ini. Apa pun, yang pasti kami tetap berjaga-jaga dan bersedia dengan air simpanan. Mana tahu tiba-tiba memang betul tak ada air.

Sarapan Anak

Anak saya, Fuaad, makin hari makin lasak. Aktif sangat dia merangkak dan memanjat. Dalam usia nak masuk setahun empat bulan ni, dia masih belum boleh berjalan tapi bila ditengok perkembangan dia tu, tak lama lagi insya Allah.

Bab selera makan, setakat ni, alhamdulillah. Dia berselera dengan apa saja yang kita bagi. Di taska pun cikgunya cakap banyak dia makan. Fuaad jenis yang makan sikit-sikit tetapi kerap. Rasanya elok begitu kan, cuma ummi kena lah rajin dan kreatif nak melayan selera anak bujang seorang itu.

Untuk sarapan, kadang-kadang kalau sempat saya belikan dia kuih. Fuaad suka sangat makan donat. Kalau gerai dekat taska tu buka, saya singgah la beli. Saya sebenarnya nak belajar buat donat tapi masih lagi dok tertangguh. Kuih-kuih ni memang slow sikit.

Lempeng pun dia suka, tambah-tambah kalau yang Wan dia buatkan. Cuma kalau di rumah, saya masukkan sikit Cerelac beras dalam adunan lempeng tu. Kadang-kadang cincang buah kurma atau kismis, jadi lempeng tu manis-manis sikit. Atau buat penkek, makan dengan madu.

Ini penkek (Lempeng orang Barat)
Kredit: sxc.hu

Sesekali selang-selikan dengan Cerelac juga, kalau hari yang tak sempat nak buat sarapan. Atau, akhir-akhir ni, Fuaad suka makan bijirin sarapan dengan susu. Susu segar atau susu formula. Fuaad minum Frisolac. Bijirin sarapan tu kadang-kadang dia makan macam tu saja.

Antara menu sarapan lain untuk Fuaad, bubur nasi. Biasanya, kalau saya dah masak bubur waktu pagi, sampai ke malam lah menu tu. Sekali masak saja.

Pernah sekali saya buat kentang lenyek, Fuaad makan sikit saja, ketika itu dia tak berapa sihat. Kalau ibu nak cuba memang senang. Rebus kentang sampai empuk. Lenyekkan ketika masih panas. Masukkan garam dan lada hitam sikit. Itu resipi yang paling asas dan cepat. Kalau sempat, sampingkan lah dengan brokoli dan lobak merah kukus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...