Bento untuk Anak

Saya suka idea bento.

Bento, adalah istilah Jepun bagi hidangan bekal, yang mengandungi nasi dan lauk-pauk yang disediakan untuk dimakan di tempat lain contohnya sekolah, pejabat atau pergi berkelah. Selalunya disediakan di rumah.

Bento ikan salmon
Kredit: wikipedia

Senang kata, tapau. Istilah yang selalu kita guna sekarang.

Yang uniknya, bento ni, kalau diperhatikan, untuk kanak-kanak, makanannya dihias cantik dan berwarna-warni untuk menaikkan selera dan minat untuk makan. Selain itu, terdiri daripada kebanyakan kumpulan makanan menjadikan satu hidangan bento hidangan yang seimbang.

Bento comel.
Kredit: bentolunch.net

Jadi, sangat sesuai diaplikasi pada anak. Cuma ibu kena kreatif nak hias. Tapi, pada saya, hiaslah kalau sempat. Kalau tidak, cukup sekadar sediakan makanan mengikut kumpulan makanan yang seimbang untuk anak.

Tapi terpulang juga kepada penyediaan. Yang pasti ada, nasi dan lauk-pauk. Boleh ditambah dengan sayur dan buah juga. Atau sos dan kuah yang sesuai. Konsepnya sama saja macam bawak bekal ke sekolah, macam dulu-dulu.

Bento boleh dipek dalam satu bekas besar yang ada ruang pembahagian, atau susun saja dalam satu bekas. Contoh bekas macam ni.

Kentang rebus, telur mata, daging burger goreng, kacang panggang.

Saya ada juga niat nak buatkan bento untuk Fuaad, buat bekal dia di taska tapi buat masa ini belum kesampaian. Bila saya dah berjaya buat, saya kongsikan ya.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...