Croup pada Kanak-kanak

Alhamdulillah anak saya dah discaj dari hospital dan balik rumah semalam. Diagnos daripada doktor bagi keadaan anak saya ialah croup dan sedikit tonsilitis.

Croup tu sakit apa?

Croup adalah pembengkakan dan penyempitan peti suara, salur udara dan saluran pernafasan. Keadaan ini sering berlaku pada kanak-kanak kerana peparu dan salur udara yang belum cukup matang, untuk melawan serangan oleh virus pada kawasan ini.

Croup
Kredit: Seattle Children's Hospital

Macamana nak tahu anak kita diserang croup?

Batuknya berbunyi kasar dan keras (barking). Bunyi batuk begitu berlaku sebab salur pernafasannya yang makin sempit dan menekan peti suara. Macam nak sesak nafas dan semput. Kalau anak batuk macam ni, cepat-cepat bawak ke hospital takut saluran pernafasan terhalang dan sesak nafas lebih teruk.

Macam anak saya, pada Sabtu malam tu, dia tak boleh tidur lena. Baring sekejap, batuk. Dan berterusan. Bila dia menangis, lagi kuat batuk, lagi sakit tekak dia. Padahal Sabtu petang tu, kami dah ke klinik, dah ambil ubat. Diagnos doktor, tekak mungkin luka. Doktor bagi ubat titis ke dalam tekak dan ubat demam sebab masa tu suhu badan dia 38 C.

Tapi setelah makin teruk dengar batuknya, suami suruh siap nak bawa ke Hospital KPJ Klang. Tak boleh nak tunggu lagi dah sebab batuknya memang bunyi dah lain macam. Tak pernah dia batuk macam tu. Terus ambil barang yang mana patut, sebab tentu-tentu kena tahan di wad nanti. Alhamdulillah hospital tak jauh, dalam 15 minit dah sampai. Dan tak ramai sangat orang di Unit Kecemasan.




Suami daftarkan anak, saya tunggu di kerusi. Jururawat yang melintasi saya, terus panggil masuk ke bilik rawatan sebab dia nampak anak macam sesak nafas bila batuk-batuk. Selepas ditimbang berat, bawa ke katil dan doktor bertugas datang.

Masa tu, anak saya demam sampai 39.2 C, doktor arahkan supaya diberi ubat punggung. Kemudian setelah bersoal-siasat macamana dan apa yang berlaku, doktor arahkan anak saya diberi rawatan guna nebuliser (pengewapan) untuk kurangkan bengkak.

Mula-mula kuat juga dia menangis, kemudian makin kurang agaknya sebab dah mula rasa lega. Dos yang awal jururawat yang wapkan, dos yang terakhir, doktor minta suami saya buat supaya anak saya lebih bertenang dan kurang menangis. Alhamdulillah dia lebih tenang bila abahnya sendiri yang wapkan.

Nebuliser
Kredit: intersurgical.co.uk

Tak lama lepas tu, pakar paedatrik datang. Dr Rosni Jamalludin. Pakar yang sama merawat anak saya sebelum ini. Jadi beliau tahu serba sedikit rekod kesihatan anak saya. Beliau memeriksa tekak anak saya, dan tunjukkan pada saya juga. Katanya, saluran pernafasan sempit dan merah sebab bengkak, sebab tu batuknya berbunyi begitu.

Dan ini merupakan jangkitan virus, berbeza dengan tonsilitis, yang disebabkan oleh bakteria dan dirawat dengan antibiotik. Jangkitan berlaku bukan sekadar pada tekak tapi hingga ke dalam (windpipe). Tonsililitis berlaku di tekak (yang saya faham). Dan rawatan nebuliser yang diberikan juga berbeza daripada rawatan untuk buang kahak, kaedah yang sama tapi menggunakan bahan yang berbeza.

Perbezaan jangkitan bakteria dengan virus pada tekak.
Kredit: tabletsmanual.com

Alhamdulillah setelah menunggu lebih sejam, baru ditempatkan di wad. Maka, bermulalah episod berkampung di hospital...

Komen: Setakat ini, saya dan suami puas hati dengan servis hospital ini. Doktor dan jururawat kebanyakan peramah dan ok. Dan pernah seketika hospital ni tak ada elektrik. Pelik kan? Tapi mujur ada lampu kecemasan dan elektrik disambung semula dalam 20 minit :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...