Selamat Berkenalan

Assalamualaikum & selamat berkenalan.

Saya Hifzaila, tapi lebih senang dipanggil Zaila sahaja (sama pula nama dengan cikgu blog saya ni - Zaila Mohamad). Seorang ibu yang mempunyai anak baru seorang berumur 1 tahun 3 bulan. Alhamdulillah. Bersuamikan rakan sekelas di kolej dan sudah berkahwin lebih 2 tahun. Asal saya dari Pulau Pinang, tetapi kini menetap di Shah Alam. 

Saya, lepas graduasi, bekerja sebagai editor buku-buku rujukan sekolah. Hinggalah selepas melahirkan putera sulung, saya bercuti hampir setahun menjaga anak, menguruskan rumah tangga dan bekerja 'freelance' dari rumah. Semasa anak saya 10 bulan, saya masuk bekerja pejabat semula sehingga kini. Walaupun sudah hampir 5 bulan bekerja 'office hours' begini, saya masih ingin kembali bekerja di rumah seperti dulu, yang mana saya bebas menentukan jadual saya sendiri tanpa terikat kepada komitmen pejabat melainkan bos di rumah sahaja (suami saya). 

Menulis blog sudah menjadi amalan saya sejak dulu lagi. Saya memang gemar berkongsi hal-hal yang saya lalui setiap hari dan pandangan saya terhadap sesuatu perkara dengan kawan-kawan yang sudi singgah di blog. Cuma apabila sudah berkeluarga dan mempunyai anak ni, cerita saya banyak berkisar tentang perkembangan sehari-hari sahaja. Tujuan menulis hanyalah untuk simpanan sendiri dan buat kenangan. 

Sebenarnya saya terinspirasi menulis blog daripada minat membaca blog Encik Ahmad Izham Omar, yang sewaktu itu masih lagi CEO di 8TV. Kini beliau ialah CEO Prime Works Studios (Media Prima). Tulisan santai beliau kelakar dan menarik untuk dibaca. Bila dah selalu baca tulisan beliau, saya pun mula rasa nak menulis juga. Saya bermula di Friendster, seterusnya Wordpress dan kini Blogspot. 

Saya memang suka menulis, tetapi saya fikir biarlah menulis sesuatu yang bermanfaat untuk orang lain juga. Kadang-kadang kita belajar hidup bukan dari buku sahaja, belajar daripada pengalaman lebih berharga. Biar pengalaman sendiri atau pengalaman orang lain. Dan inilah rekod pengalaman saya; dicatat dalam blog ini.

Saya, sebagaimana ibu-ibu lain yang mempunyai anak kecil, memang mengambil berat tentang pemakanan anak-anak. Bermula daripada saat anak menyusu, memulakan makanan pejal hingga seterusnya; memerlukan seseorang ibu itu menambah pengetahuan, meneroka ilmu dan memilih corak pemakanan yang sesuai bagi setiap peringkat tumbesaran anak-anak.

Saya mengaku saya kurang ilmu dan tidak bersedia sepenuhnya ketika pertama kali menyusukan anak dan memulakan makanan pejal kepadanya. Terkial-kial mencari maklumat. Disebabkan itu, saya cuba untuk lebih banyak membaca tentang pemakanan kanak-kanak dan berusaha memberikan yang terbaik untuk anak saya.

Ibu-ibu, lebih-lebih lagi yang bekerja, tidak semua yang sempat nak sediakan makanan sendiri kepada anak setiap hari. Saya faham dan saya juga melaluinya. Bagi yang mampu, tahniah. Yang tidak, perlu pandai memilih makanan luar atau alternatif lain untuk anak. Jadi melalui blog ini, saya akan berkongsi cara saya dan suami menguruskan hal pemakanan anak secara praktikal iaitu yang sesuai dan mudah bagi ibubapa yang sibuk dan berkerjaya.

Saya belum menjadi ibu yang terbaik, tetapi tetap cuba memberikan yang terbaik. Saya harap dengan perkongsian pengalaman saya ini, saya dapat belajar dan meneroka dengan lebih jauh lagi tentang pemakanan anak dengan ibu-ibu yang lebih berpengalaman daripada saya. 

Sama-samalah kita berusaha memberikan pengalaman pemakanan yang indah dan terbaik untuk anak-anak kita membesar dengan sihat dan kuat! 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...