Sajian Ikan Bilis

Ikan bilis.

Salah satu sumber makanan yang mudah didapati dan ada di kebanyakan dapur kita. Selain daripada boleh dijadikan pelbagai lauk, ikan bilis juga ialah salah satu sumber kalsium selain susu dan bahan tenusu lain. Jadi, ibu yang mengandung dan menyusu, elok juga makan ikan bilis ni untuk ganti bahan tenusu. Tapi, ikan bilis ni masin...jadi kena kawal juga pengambilannya.

Di pasar raya sekarang, macam-macam jenis ikan bilis ada. Pilihan saya selalunya ikan bilis siap kopek. Memang mahal sikit tapi berbaloi dan menjimatkan masa. Ataupun ikan bilis yang halus tu - ikan bilis jepun ke namanya. Goreng garing atau dimasukkan dalam sayur sedap tu.

Ikan bilis goreng bawang.
Sambal ikan bilis.
Sambal kering tempe, tauhu dan ikan bilis.
Ikan bilis masak taucu.
Pindang ikan bilis.
Ikan bilis goreng garing.
Jemput-jemput ikan bilis.
Bubur nasi ikan bilis dan sawi.

Kalau stok bahan basah dah habis di rumah, antara lain ikan bilis lah yang saya cari. Selain dijadikan lauk, ikan bilis juga ialah perasa yang sering digunakan (macam kiub ikan bilis).

Ikan bilis, sebelum dimasak seeloknya dibuang kepala dan perut. Lebih bersih.

Anak saya, antara kegemarannya, bubur nasi ikan bilis. Biasanya ikan bilis tu ditumbuk halus atau dicincang. Ada juga ibu yang buat serbuk ikan bilis. Bila nak makan, tabur je atas bubur anak. Lagi senang.

Serbuk Ikan Bilis

Bahan:

Ikan bilis (direndam seketika atau beberapa jam, kemudian ditoskan)

Cara nak buat:

1. Panaskan kuali.
2. Masukkan ikan bilis. Goreng tanpa minyak (sangai).
3. Sangai hingga garing.
4. Angkat dan sejukkan.
5. Kisar ikan bilis sehingga halus.
6. Simpan dalam bekas. Sedia untuk dimakan.

Selain ditabur atas bubur, boleh gaul dengan nasi, atau masukkan dalam sup.

Petua praktikal: Goreng banyak-banyak, simpan buat stok. Bila-bila masa nak guna, ambil saja.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...