Resipi Telur Mata dengan Kacang Panggang

Selalunya bila hampir ke hujung minggu ni, dah kering idea ummi nak masak apa untuk anak bujang dan suami. Kalau dah tak ada idea, saya selalu akan tanya idea suami sebab dia boleh cadangkan menu yang dia nak makan. Kalau tak, saya masak ikut apa yang saya nak makan dan apa yang saya fikir anak saya nak makan :)

Jadinya, semalam, lauk basah dah habis. Maka beralih ke antara satu lauk yang menjadi kegemaran kebanyakan orang - telur. Telur ni pun kadangkala macam kentang juga, lauk di waktu kecemasan dan cepat nak dimasak. Juga boleh dipelbagaikan jenis masakan.

Hasil makan malam semalam - telur mata dengan kacang panggang diiringi sayur campur goreng.

Saya tak pernah makan telur mata masak dengan kacang panggang ni sehingga kahwin, suami yang perkenalkan. Kalau makan berasingan, dengan roti dan sosej macam ni, memang selalu.

Contoh English breakfast
Kredit: stock.xchng

Tapi dijadikan lauk dan dimakan dengan nasi, memang tak biasa. Tapi bila dah beberapa kali buat (senang pula tu), menu ni dah jadi antara menu kegemaran di rumah.


Telur Mata dengan Kacang Panggang

Bahan-bahan:

Telur
Kacang panggang dalam tin
Bawang merah (dimayang)
Bawang putih (dihiris)
Bawang besar (dipotong bulat)
Cili hijau

Cara nak masak:

1. Goreng telur. Ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang merah dan bawang putih.
3. Masukkan kacang panggang beserta kuah tomatonya sekali.
4. Kacau sebati, kecilkan api.
5. Masukkan bawang besar dan cili hijau. Gaul rata.
6. Tutupkan api.
7. Curahkan kacang panggang ke atas telur. Siap.

Telur mata
Kredit: stock.xchng

Kacang panggang
Kredit: theguardian.com

Cili hijau, kalau tak masukkan pun tak apa. Tapi kalau masukkan pun, rasanya tak terlalu pedas. Saya tak masukkan air, sebab taknak kuahnya terlalu berair. Tapi kalau nampak kering sangat, boleh saja tambah air sikit.

Saya cuba suapkan kat anak, kacang panggang tu, tapi diluahnya balik. Tak kena selera dia agaknya. Jadi saya dengan suami lah yang beria-ia makan. Nasib baik dia nak meratah sayur campur dan makan nasi sikit-sikit. Nak makan sendiri lah katakan :)

Petua praktikal: Telur mata nak diganti dengan telur dadar pun boleh. Lagi cepat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...