Kisah Avokado @ Alpukat

Memang biasa sejurus sampai di rumah setiap petang, anak saya akan menyusu dahulu. Ya, dia masih lagi menyusu badan, alhamdulillah masih ada rezeki dia.

Selepas menyusu, kalau anak saya tak tertidur, saya akan beri dia makan yang ringan-ringan dulu ataupun apa-apa snek; supaya dia tak terlalu lapar sementara nak menunggu saya masak.

Macam semalam, anak saya makan avokado. Saya dan suami selalu juga beli buah ni. Satunya sebab baik untuk tumbesaran anak, duanya sebab anak saya suka makan, tiganya mudah nak dimakan (kadang-kadang abah ummi pun tumpang makan sama). Selalu kami beli sebiji-sebiji, tapi kali ni suami saya beli 3 biji sekaligus dalam satu paket.

3 biji avokado Hass. RM20. Di Hero Market, Kota Kemuning.

Avokado Hass

Harga sebiji avokado selalunya RM3-6 bergantung kepada jenis dan kualiti (memang mahal). Tapi saya dan suami pernah beli sebiji RM1.98 di Giant, waktu tu memang promosi nak habiskan stok. Itulah pertama kali kami mencuba avokado. Sejak itu memang kalau ada kesempatan, akan beli.


Rupa avokado yang tengah masak

Avokado, nak tau sama ada dah sedia dimakan atau belum, yang masih elok atau rosak, boleh kenal melalui warna kulitnya dan dengan menekan pada pangkal buah. Warna kulit avokado yang elok, hijau tua. Yang dah nak rosak, berwarna coklat.

Avokado yang sedia untuk dimakan, bila ditekan pada pangkalnya, lembut. Yang keras maksudnya kena tunggu sehari dua untuk masak (ripening). Dan avokado ni, kalau dah masak, elok terus makan, sebab cepat rosak. 


Pada paket tu, ada arahan untuk pastikan keadaan avokado, sama ada dah masak atau belum.

Avokado yang dah sedia dimakan

Sebelum ni, saya beli avokado yang bijinya besar. Kali ni, bijinya kecil saja (maksudnya isi lebih banyak). Dan isinya pun nampak cantik :)

Buah ni, ada cara nak potongnya. Tapi bukanlah susah. Cuba ikut macam dalam video ni.


Cara mengendalikan avokado


Selain sedap dimakan begitu saja, selalunya avokado dilenyekkan, dimasukkan dalam sandwic, dibuat jus (jus alpukat tu jus avokado lah), dibuat guacamole (sejenis dip) atau dipotong kiub dan dimasukkan dalam salad. 

Untuk info nutrien yang boleh dapat daripada avokado, boleh baca di sini.

Petua adik promoter avokado Giant: Nak sedap, bila dimakan begitu saja, cecahkan dengan gula merah atau madu (untuk kurangkan rasa muak).



posted from Bloggeroid
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...